25. února 2024 07:10

Tajemný signál z vesmíru mohli poslat mimozemšťané. Dechberoucí objev dává velkou naději

Vetřelci dávnověku S14 (16)– Signál Wow!

Hledání mimozemských civilizací neprobíhá pouze skrze pozorování UAP na Zemi. Nalézt vesmírné sousedy měli za úkol i astronomové z projektu SETI ze sedmdesátých let a jejich snaha pozoruhodně nezůstala bez odezvy.

Za nejrozšířenější prvek ve vesmíru se považuje vodík. Tomu vděčíme za určité frekvenční pásmo 1420,4056 megahertzů. Proto existuje předpoklad, že pokud by nás kontaktovala mimozemská civilizace, bylo by to právě na této frekvenci. Takové signály hledali astronomové z projektu SETI pomocí výkonného radioteleskopu The Big Ear (Velké ucho), jenž 15. srpna 1977 náhle zachytil silný úzkopásmový rádiový signál.

Byl to jednorázový signál, podobný tomu, který lidé vyslali do oblasti hvězdokupy M13 v souhvězdí Herkula pomocí radioteleskopu Arecibo jen o tři roky dříve. Jerry Ehman, jenž měl u přístroje ten den službu, doplnil písemnou informaci o nadšené: „Wow!“ Tento extatický výraz na vědeckém záznamu, který uvidíte v pořadu Vetřelci dávnověku na Prima ZOOM, se úžasnému signálu postaral o pojmenování.

Čtěte také: Úspěšná mise. Odysseus po přistání na Měsíci začal vysílat, modul dosáhl i jednoho prvenství

Blízká setkání úzkopásmového druhu

Samozřejmě následovaly pokusy signál znovu zachytit, byly však zcela marné. Nepomohly ani časem zdokonalené a výkonnější teleskopy pátrající ve stejné oblasti, a neúspěch začal naleptávat víru v kontakt s jinou civilizací. Koneckonců, signál z nejrozšířenějšího materiálu ve vesmíru nemusel být nutně vyslán inteligentním životem. Postupně začali odborníci přistupovat k variantě, že za signálem stál pulsar, změny v mezihvězdné hmotě nebo rotující neutronová hvězda vydávající elektromagnetické záření. K podobné deziluzi došel například profesor Antonio Paris ze St. Petersburg College na Floridě. Ten v roce 2017 namířil teleskopy na předem vytipovanou oblast, kde očekával dvojici komet pravidelně obíhající kolem Země. Jak správně tušil, zachytil stejný signál.

Nová naděje ale svitla v roce 2022, kdy Alberto Caballero z univerzity ve španělském Vigu shromáždil skupinu astronomů, aby se signál Wow! pokusili znovu najít. Namířili teleskopy na stejnou oblast, kde byl signál nalezen poprvé, do souhvězdí Střelce. Zajímavým výsledkem se pochlubil mimo jiné pro časopis Interesting Engineering: „Našel jsem konkrétně jednu hvězdu podobnou Slunci. Je od nás vzdálená 1 800 světelných let.“

Zmíněnou hvězdou je 2MASS 19281982-2640123 a Caballerův tým ji určil také pomocí katalogu hvězd ze sondy Gaia Evropské vesmírné agentury ESA. Hvězda se opravdu našemu Slunci podobá, její teplota, průměr a svítivost jsou téměř identické. Vzhledem k tomu, že je Slunce jedinou potvrzenou hvězdou s přítomností inteligentního života na své oběžné dráze, je tu jistá naděje, že projekt SETI nebyl zbytečný.

Zdroje: Interesting Engineering/International Journal of Astrobiology