Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Zmije zabila desetkrát větší kořist a snažila se ji pozřít. Podívejte se na video

Zmije zabila desetkrát větší kořist a snažila se ji pozřít. Podívejte se na video

Je smysl pro humor dědičný? Velký výzkum nabízí zajímavou odpověď

Je smysl pro humor dědičný? Velký výzkum nabízí zajímavou odpověď

Mimozemšťané mohou objevit Zemi díky letištím. Nesmí ale být moc daleko

Mimozemšťané mohou objevit Zemi díky letištím. Nesmí ale být moc daleko

S Hitlerovou poslední záchranou měly létat i děti. Laciná stíhačka se chlubila vystřelovacím sedadlem

S Hitlerovou poslední záchranou měly létat i děti. Laciná stíhačka se chlubila vystřelovacím sedadlem

Ulovený žralok vyzvracel uříznutou ruku. Ihned začalo napínavé vyšetřování vraždy

Ulovený žralok vyzvracel uříznutou ruku. Ihned začalo napínavé vyšetřování vraždy

Proč jsou muži vyšší než ženy? V podezření je dobře známý hormon

Proč jsou muži vyšší než ženy? V podezření je dobře známý hormon

Mohly za útoky žraloků startující rakety? Napadení dvanáctileté dívky rozpoutalo velké pátrání

Mohly za útoky žraloků startující rakety? Napadení dvanáctileté dívky rozpoutalo velké pátrání

Prima Zoom ■ Věda a technika
Věda a technika
15. dubna 2014 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Supervlaky TGV jsou technologickou zpátečkou, před nimi totiž existovaly létající vlaky

Aerotrain

Aerotrain

  • Zavřít
Aerotrain

Aerotrain

Co se týče dopravních prostředků, tak Francii po celém světě vedle tamních automobilů proslavily rychlovlaky TGV. Málokdo však tuší, že před nimi v zemi galského kohouta jezdily létající vlaky.

Seznam.cz banner

V 60. letech se v západní Evropě čím dál více zabývali otázkou masové dopravy na velké vzdálenosti, která by se vyznačovala i vysokou rychlostí. Logickou volbou byly vlaky, ale při tehdejší úrovni železniční dopravy byly klasické rychlodráhy, jak je známe dnes, teprve hudbou budoucnosti.

Nicméně už tehdy se objevily zajímavé technologie, které lákaly k neortodoxním nápadům. Právě v 60. letech se začalo experimentovat například s pohybem na vzduchovém polštáři. Zatímco v Británii se s nadšením vrhli do stavby vznášedel, ve Francii vznikly létající vlaky, tzv. aérotrainy.

S ideou aérotrainu, který se měl pohybovat na vzduchovém polštáři podobně jako vznášedlo, přišel konstruktér Jean Bertin. Na rozdíl od vznášedla, jež se může vydat jakýmkoliv směrem, měly aérotrainy dostat speciální tratě s jednou vodicí „kolejnicí“. Princip je podobný dnešním magnetickým vlakům, aérotrain se také vodicí kolejnice nedotýkal, jen se kolem ní vznášel pomocí vzduchu vháněného pod jeho trup. Magnetické vlaky pro změnu využívají k levitaci nad kolejemi elektromagnetické pole, ovšem díky tomu je jejich provoz finančně dosti náročný a tratě jsou technologicky velmi složité. To u aérotrainu nehrozilo, trať v podstatě představovaly pouze betonové prefabrikáty ve tvaru obráceného „T“ bez jakékoliv elektroinstalace.

Létající vlaky Zajímavosti

Létající vlaky

Bertin předvedl první zhruba dvoumetrový model aérotrainu představitelům francouzských státních drah v roce 1963. Koncept je zaujal natolik, že už o tři roky později byla slavnostně otevřena 6,7 km dlouhá zkušební trať pro Aérotrainy 01 a 02 mezi Gometz-le-Châtel a Limours. Na konci února 1966 první aérotrain dosáhl rychlost 100 km/h a v následujících dnech dokonce 200 km/h, což rozhodně nebyla rychlost, kterou by tehdejší vlaky běžně dosahovaly. Zbytky oné zkušební trati jsou k vidění v okolí Gometz dodnes, část však musela ustoupit nové zástavbě.

Druhá zkušební trať pro prototyp Aérotrain S44 pak vznikla v roce 1969, a to v bezprostřední blízkosti té první, ovšem při stavbě konstruktéři použili hliníkovou konstrukci a asfalt. Dodnes se z ní mnoho nezachovalo, hlinkové části byly po testech odstraněny a na místě bývalé tratě najdeme chodníky. Ve stejném roce dokončili i třetí trať o délce 18 km pro testy Aérotrainu I80 a umístili ji severně od Orléansu mezi městy Sarah a Ruan. Měla se později stát součástí uvažované rychlodráhy Paříž – Orléans. Táhla se ve výšce 5 m nad zemí a její konstrukce byla uzpůsobená pro rychlosti okolo 400 km/h. Zachovala se v celé své monumentálnosti až dodnes.

Velká pětka

Celkem Jean Bertin postavil pět aérotrainů. Aérotrain 01 pocházel z roku 1965 a měl poloviční velikost oproti zamýšlenému definitivnímu modelu. Šlo o prototyp o váze 2,6 t a délce asi 10 m s místy pro dva strojvedoucí a čtyři pasažéry, který poháněl motor o výkonu 190 kW s tlačnou vrtulí na zádi. Později byl nahrazen menším proudovým motorem, vzduchový polštář pod strojem vytvářely dva kompresory a výkonu 37 kW. Právě s proudovým motorem „nulajednička“ v listopadu 1967 dosáhla rychlosti 345 km/h. Zmenšený funkční prototyp představoval i dvoumístný Aérotrain 02 z roku 1967. Ten dostal do vínku hned od začátku taktéž proudový motor a v lednu 1969 dokázal vyvinout rekordní rychlost 422 km/h.

Téhož roku začaly zkoušky Aérotrainu S44, který už měl podobu stroje určeného pro komerční provoz s cestujícími. Měl běžně dosahovat cestovní rychlosti 200 km/h a Bertin v něm viděl ideální dopravní prostředek mezi městskými centry a letišti. Ovšem na rozdíl od ostatních aérotrainů stroj k pohonu využíval lineární indukční elektromotor a pohyboval se po dráze díky elektromagnetické indukci, nikoliv vzduchového polštáře. Zkoušky se konaly až do roku 1972, ovšem cestující na komerčních linkách nikdy nevozil.

Cestování vlakem po Indii je nezapomenutelné dobrodružství Cestování a dobrodružství

Cestování vlakem po Indii je nezapomenutelné dobrodružství

Ve stejném roce jako v případě S44 Bertinův tým začal testy i s největším aérotrainem s označením I80. Jeho délka činila více než 25 m a vážil přes 11 tun, přičemž disponoval sedadly pro 80 cestujících. Představoval definitivní podobu aérotrainu pro dálkové tratě mezi velkými aglomeracemi s cestovní rychlostí kolem 250 km/h. Původní I80 poháněly dva turbínové motory každý o výkonu 1200 kW, které roztáčely obrovskou vrtuli na zádi. Další turbínový motor uváděl do chodu dvanáct vzduchových kompresů, jež vytvářely vzduchový polštář pod trupem stroje i mezi ním a vodicí kolejnicí. Během zkoušek turbínové motory s vrtulí nahradila proudová pohonná jednotka a stroj dostal nové označení I80 HV. Právě v této podobě pak poslední postavený aérotrain dosáhl v březnu 1974 rychlosti 430 km/h, což je dodnes světový rekord pro vznášedla.

Zase peníze....

Přestože francouzská vláda i vedení státních železnic zkoušky aérotrainů podporovaly, nikdy se do komerčního provozu nedostaly. A to přesto, že testy byly úspěšné, stroje dosahovaly pro pozemní dopravu tehdy nepředstavitelných rychlostí a jejich provoz byl ekonomicky zajímavý. Ještě v polovině 1974 vláda podepsala smlouvu na první komerční linku, ale záhy ji zrušila. O rok později pak ohlásila záměr stavět konvenční rychlodráhy dnes už proslulých vlaků TGV. Nic na tom nezměnil ani fakt, že rychlovlaky TGV byly vlastně technologickým krokem zpět.

První polovinu 70. let totiž poznamenala ropná krize a s tím spojené šetření státních prostředků. Pro konvenční rychlovlaky se daly upravit stávající traťové koridory i stanice, ovšem aérotrainy vyžadovaly stavbu zcela nové infrastruktury. Francie měla také dostatečné kapacity pro výrobu levné energie z jaderných elektráren pro elektrické vlaky, aérotrainy však měly používat letecký benzín či kerosin, což nejsou vhodná paliva v době rostoucích cen ropy. Navíc průkopník alternativní dopravy Jean Bertin v roce 1975 zemřel, takže aérotrainy ztratily svého propagátora a otce. To byl konec budoucnosti, kterou dnes naše generace mohly naplno prožívat. Smutný konec postihl i postavené stroje. I80 HV shořel v roce 1992 těsně před cestou ze skladu do muzea, podobný osud potkal i prototyp S44 rok před tím. Dodnes se v restaurovaném stavu zachoval pouze Aérotrain 02.

DP

Levitující vlaky jsou budoucností dopravy. Japonci už jeden testují Věda a technika

Levitující vlaky jsou budoucností dopravy. Japonci už jeden testují

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Velká Británie Francie doprava Paříž prototyp polštář francouzská vláda Západní Evropa Orléans Jean Bertin

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Hitlerův svatý poklad

Hitlerův svatý poklad

Válečný / Historický / Dokumentární / Záhady a tajemství
Pastevcův bestiář

Pastevcův bestiář

Přírodopisný / Dokumentární / Kulturní a společenský
Hostina pod hladinou

Hostina pod hladinou

Dokumentární / Přírodopisný
T-Rex: Evoluční odysea

T-Rex: Evoluční odysea

Dokumentární / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Divočina v kraji větrných mlýnů

Divočina v kraji větrných mlýnů

Dokumentární / Přírodopisný

prima-cnn-news

Oblíbený lék proti bolesti může způsobit demenci, varují vědci. Prodává se i v Česku Český turista zahynul v italských Dolomitech. Zřítil se ze stezky a dopadl na skály Texaské povodně spustili „vyvolávači deště“, mají jasno konspirátoři. Experti teorie vyvracejí

prima-zeny

Dojemné gesto Jitky Čvančarové ve Varech. Tetováním vzdala hold zesnulé Kolouchové Monika Bagárová promluvila o dceři: Má už svou hlavu. S mým partnerem mají krásný vztah Módní alarm z další párty ve Varech: Verešová v jednodušším stylu, Langmannová v pánském

prima-zoom

Jak nás mohou najít mimozešťané? Zmije zabila desetkrát větší kořist a snažila se ji pozřít. Podívejte se na video Je smysl pro humor dědičný? Velký výzkum nabízí zajímavou odpověď

prima-fresh

Tvarohový dort s malinami – lahodný moučník chutná a voní létem Vepřové kotletky zapečené v alobalu se slaninou, žampiony, bramborem a sýrem Játrová zavářka do polévky – tradiční doplněk silných vývarů dodá chuť i výživové benefity

prima-cool

Nová Teorie velkého třesku bude sci-fi Jak Johnny Depp reagoval na vyhazov z Harryho Pottera? Jeho sprosté odpovědi se zasmějete Pod maskou Řezníka není vidět, jak stárnu! Martin Pohl a jeho drsné vtipy míří na COOL

playboy

Co vás čeká v magazínu Playboy červenec – srpen 2025? Playboy v Česku pokračuje. Letní vydání s Lyndah Célin Broda potvrzuje sílu značky Věční dramatici a mistři výmluv: Pět znamení emocionálních analfabetů

lajk

Amanda Bynes chce shodit. Přiznala užívání léku na hubnutí, který frčí mezi celebritami Xholakys chce seknout se svlékáním. V nové kariéře chce lidem pomáhat duševně Rychlé miliony českých influencerů: Sharlota a Stejk přiznali konkrétní částky

prima-living

František Ringo Čech žije ve finském srubu. Byl mezi prvními, kdo si takové bydlení pořídil Tip na výlet: Zpustošený zámek v Nemilkově se mění v šumavský klenot Koupání v Česku jako u moře: Vlkovská pískovna nabízí středomořský ráj

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.