Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Velitele Pražského povstání i Němců čekal po válce stejný osud, ve věznici vynášeli fekálie

Velitele Pražského povstání i Němců čekal po válce stejný osud, ve věznici vynášeli fekálie

Sixtinskou kapli vyzdobil i všestranný Raffael. Byl malířem papežů a stavitelem Říma

Sixtinskou kapli vyzdobil i všestranný Raffael. Byl malířem papežů a stavitelem Říma

Rusové zveřejnili detaily o Hitlerově konci. Měl ho zastřelit komorník

Rusové zveřejnili detaily o Hitlerově konci. Měl ho zastřelit komorník

Podivný taneční ceremoniál nemá obdoby. Podívejte se, jak Indové a Pákistánci kopou do vzduchu a koulí očima

Podivný taneční ceremoniál nemá obdoby. Podívejte se, jak Indové a Pákistánci kopou do vzduchu a koulí očima

Jak snadno oloupat vejce natvrdo? Naučte se správný postup, za socialismu to opravdo šlo lépe než dnes

Jak snadno oloupat vejce natvrdo? Naučte se správný postup, za socialismu to opravdo šlo lépe než dnes

5 nejkrásnějších fotek od Hubbleova vesmírného dalekohledu, jenž krouží nad Zemí už 35 let

5 nejkrásnějších fotek od Hubbleova vesmírného dalekohledu, jenž krouží nad Zemí už 35 let

Nacisté v květnu 1945 nasadili těžké zbraně, v ulicích řádily obrněnce vyráběné v Praze

Nacisté v květnu 1945 nasadili těžké zbraně, v ulicích řádily obrněnce vyráběné v Praze

Prima Zoom ■ Věda a technika
Věda a technika
24. dubna 2017 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Hybridní dopravní letouny by mohly komerčně vzlétnout během dekády

Takhle by měl v budoucnu Zunum vypadat.

Takhle by měl v budoucnu Zunum vypadat. Zdroj: youtube.com

  • Zavřít
Takhle by měl v budoucnu Zunum vypadat.

Takhle by měl v budoucnu Zunum vypadat. Zdroj: youtube.com

Boeing a JetBlue Airways podporují vývoj nového typu stroje, který se nazývá Zunum a mohl by znamenat revoluci v letecké dopravě. Zatím se však jedná o hudbu budoucnosti a na prototyp si ještě nějakou dobu počkáme. Jaká revoluce se chystá?

Seznam.cz banner

Při všeobecné snaze velkých korporací přejít na ekologičtější formu průmyslu zůstává jeden typ dopravy stále v pasti fosilních paliv – řeč je o letectví. Moderní dopravní letouny, poháněné proudovými motory, jsou pravděpodobně stejně velkým, ne-li větším producentem skleníkových plynů než všechny automobily světa. Zatímco u automobilů však spěje vývoj vstříc zelenějším novinkám, u letadel podobná snaha chyběla. Vývoj hybridních letounů ale ve skutečnosti dávno probíhá – a jeden z nejnadějnějších projektů nyní podpořila mimo jiné i společnost Boeing. Na změnu však ani to nemusí stačit.

Elektrická nebesa

Společnost stojící za vývojem leteckého hybridu se jmenuje Zunum a slibuje produkci malých hybridních strojů pro 10 až 50 cestujících, které by zlevnily regionální lety a snížily uhlíkovou stopu dopravního letectví. Principem vyvíjeného motoru by bylo stále čerpat letecké palivo, ale jenom pokud to bude nezbytně vyžadováno primárně při startu a přistání. Jinak by letoun měl sázet především na bateriemi poháněné turbovrtulové stroje. Objem produkovaných spalin by se tak u jednoho letu snížil. Stejně jako různé další novátorské nápady ohledně letectví se však momentálně nelze chlubit ničím víc, než jen roztomilými počítačovými animacemi budoucích strojů a jednoduchými technologickými demonstracemi.

Zunum je sice dle svých slov minimálně dekádu od prototypu, již nyní do společnosti ale vložily své naděje (ve formě investovaných dolarů) velká jména jako Boeing a JetBlue Airways. Nápad na hybridní letoun pro krátké a střední trasy zní totiž lákavě. Po komerční stránce jsou dnes nejvyužívanější velká letiště, ačkoliv těch menších existuje mnohonásobně více. Pokud by chytrá letadla budoucnosti mohla začít v ceně konkurovat vlakům (či potenciálním prostředkům jako hyperloop a samořídící vozy), mohlo by to tržby velkých aerolinek zvýšit. Hybridní letouny by snížení ceny přitom přinést mohly – díky vývoji jen pro malá letiště by pro podobné užití mohly být primárně navrženy. Ekologičtější stroj by navíc potřeboval méně infrastruktury. Ačkoliv by potenciální hybridní letoun stále produkoval skleníkové plyny, oproti nynějšímu stavu, kdy krátké dopravní lety produkují 40% emisí, by nový letoun vystačil především s baterií.

Velkým argumentem proti hybridním strojům je dnes právě váha baterií. Ředitel společnosti Ashism Kumar je však optimistický a doufá, že technický pokrok během 10 až 20 let vytvoří daleko lehčí a objemnější zdroje energie. Vyvíjené superkapacitory, které nejenže dovedou pojmout více energie, ale lze je nabít během několika desítek sekund, mu k tomu dávají naději. Kumar si tak myslí, že v roce 2030 by už ve vývoji mohl být plně elektrický stroj. Boeing přitom ve vyhlížení budoucnosti rozhodně není jediný. Taktéž společnost Airbus přehodnotila vývoj čistě elektrických letounů a hodlá do roku 2030 připravit vývoj regionálního hybridního letounu pro 30 cestujících.

Budoucnost letectví již dnes (bohužel)

Ohledně dalších potenciálních vyhlídek na zcela zelené létání bychom však, jak se říká, měli zůstat nohama na zemi. Kvůli své potřebě vysokých energetických výdajů a zároveň nutnosti relativně nízké hmotnosti (těžké baterie autům nevadí tolik jako letadlům) je letectví extrémně špatnou živnou půdou pro obnovitelné zdroje. Boeing 747 používá v průměrné fázi svého letu (tedy vysoko v atmosféře s menším odporem) zhruba 4 litry paliva na sekundu. Energetický výdej stroje je při jediném letu dvakrát větší než kolik průměrně vyprodukuje Whitelee Wind Farm, největší evropská větrná farma stojící u skotského Glasgow.

Všechna možná řešení zeleného letectví pro střední a dlouhé trasy, která se nabízejí, proto musejí v nějaké formě počítat s kompromisem. Snad lze snížit uhlíkovou stopu dnešních dopravních letounů, nikoliv ji však zcela umazat – alespoň pokud chceme mít levné letenky. Teoreticky by sice bylo možné dopravit cestující v budoucích verzích fotovoltaikou pokrytých superlehkých letadel, jako je Solar Impulse, popřípadě budovat vrtulové letouny napájené z baterií, jako třeba dvoumístný E-Fan od Airbusu. Obě možností by však byly pomalejší a pravděpodobně poruchovější a především by na palubu vměstnaly podstatně méně cestujících. Pro malé sportovní stroje snad půjde o schůdnou alternativu – pro zaoceánské lety zřejmě nikoliv. Airbus sám ostatně před pár týdny další produkci letounů E-Fan zrušil – jak již zaznělo, podobně jako Boeing se totiž chce zaměřit na hybridní stroje.

Nabízejí se teoreticky také vzducholodě, jejichž návrat je dekádu co dekádu ohlašován jako symbol „nových časů“ – pro vzducholodě je však malý počet cestujících spolu s delší cestou letu ještě příznačnější. Odlehčené letouny a vzducholodě mají navíc inherentně problém s tím, že jsou „až příliš lehké“, a s tím žádná supermoderní technologie nic nezmůže. Jakýkoliv silnější poryv větru a jakákoliv bouře pro ně znamenají daleko vyšší nebezpečí než pro dnešní dopravní letadla. Vzducholodě se ve 30. letech nepřestaly používat ani tak kvůli katastrofě Hindenburgu, jako spíše kvůli tomu, že i ty nadnášené heliem padaly příliš často k zemi. Armády a námořnictva, které kvůli vysoké ceně provozovaly v meziválečném období vzducholodě nejčastěji, se o tom zas a znovu přesvědčovaly na vlastní kůži.

Nejde však jenom o ekologii. Je totiž otázkou, na co se bude létat za půl století, kdy zřejmě zdroje ropy rapidně ubudou – i když se totiž odborníci shodují na tom, že dopravní letadla budou na spalovací pohon létat i v roce 2050, potenciálně dražší ropa (ač nyní její cena vlivem frakování klesla) by sama během pár dekád mohla rovněž vyšroubovat ceny letenek příliš vysoko. Snad tou dobou už budou procesy umělé fotosyntézy s to vytvářet z oxidu uhličitého a slunečního záření tekutá paliva vhodná i pro letadla. Anebo budeme konečně pracovat na bezpečném, s novými materiály i lehčím palubním jaderném reaktoru, který by mohl proudové motory nahradit. Projekt atomového pohonu pro letectví již existoval v 50. a 60. letech, byl však zrušen kvůli příliš těžkému a neefektivnímu stínění záření.

Jisté je, že okamžik, kdy by se reálně začalo nad jadernými letadly nebo masovou produkcí paliva z umělé fotosyntézy uvažovat, je minimálně několik generací vzdálený. Vzdor roztomilým animacím "letadel budoucnosti" se nezdá, že by se v dohledné době mělo v letectví cokoliv výraznějšího změnit.

Text: Ladislav Loukota

Jak přežít pád letadla? Přinášíme 3 skutečné případy Historie

Jak přežít pád letadla? Přinášíme 3 skutečné případy

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky letectví doprava obnovitelné zdroje Airbus palivo Boeing Glasgow vzducholoď Meziválečné období Zunum dopravní letoun

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Poslední neandertálec

Poslední neandertálec

Historický / Kulturní a společenský / Vědecký / Dokumentární
Tajemství bažin

Tajemství bažin

Dokumentární / Přírodopisný
Sněžní psi: Aljašská divočina

Sněžní psi: Aljašská divočina

Dokumentární / Cestopisný / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Přehlídka v Moskvě byla bezzubá, říká Just. Rusko podle něj neukázalo nic nového Poslední chvíle Jiřího Bartošky. Smrt očekával už v říjnu, konec ho zastihl v jeho pražském bytě Pomsta za záběry brutální šikany na Znojemsku: Muži kopali útočníky, policie varuje před lynčem

prima-zeny

Panáka slivovice si dají v nebi. Přítel popsal poslední setkání Karla Heřmánka a Jiřího Bartošky Starostlivá máma Eva Perkausová řeší potravinové alergie synů. Manžel musí jíst mdlá jídla Ve věku 78 let zemřel herec a prezident KVIFF Jiří Bartoška

prima-zoom

Svět má nového papeže Zemřel Jiří Bartoška, bylo mu 78 let. Charismatický herec zářil v Andělovi páně či Teorii tygra Velitele Pražského povstání i Němců čekal po válce stejný osud, ve věznici vynášeli fekálie

prima-fresh

Poklady belgické kuchyně: Lutyšský bramborový salát s fazolkami, jablky a křupavou slaninou Inspirace na domácí jedlé dárky pro maminky – sladkosti, sirupy a další pochoutky ke Dni matek Slaná špenátová roláda s krémem ze sušených rajčat zaujme chutí i vzhledem

prima-cool

VIDEO: Nový trailer Mafie 4 GTA VI: vývojáři zveřejnili záplavu nových fotek a informací z Vice City Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Herec nesmí snít, říkával o své profesi

playboy

Co vás čeká v květnovém vydání magazínu Playboy? Bohém Pastrňák, magistr Vejmelka a dědek Červenka! Tato trojka potáhne repre ke zlatu Nahota pod peřinou: Spěte bez pyžama, říká lékař. Tělo, mozek i vztah vám poděkují

lajk

Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává Benda o zápasu s Novotným: Dát mu přes tlamu je občanská povinnost, nejen za Aničku

prima-living

Chcete mít dobrá a krásná rajčata? Jedlá soda vám pomůže! Drahá vejce vyvolala zájem o chov slepic: Můžete je mít i v paneláku! Známe pravidla Kočičí horoskop: Znamení zvěrokruhu odhalí povahu vaší kočky

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.