Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?
      K vaší registraci máte od nás iPrimu bez reklam na 24 hod. zdarma.

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku

1,5 milionu ztracených vojáků. Obrovský německý útok se proměnil v chaotická jatka

Co by se stalo se Zemí, kdyby všichni lidé najednou vyskočili? Konečně známe jasnou odpověď

První číslo časopisu Prima ZOOM v letošním roce bude o svobodě, přírodě, historii a cestování

Jánošíkova krutá smrt se skutečně stala. Jeho zbojnický život se však od mýtů výrazně lišil

První fotky nových měsíčních skafandrů ukazují jejich nevídanou ohebnost

Prima ZOOM slaví 10. narozeniny a spouští novou image kampaň

Vlk napadl v Česku člověka. Tady je 6 rad, které vám můžou zachránit život

Věda a technika
24. dubna 2017 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Hybridní dopravní letouny by mohly komerčně vzlétnout během dekády

Takhle by měl v budoucnu Zunum vypadat. Zdroj: youtube.com

  • Zavřít

Takhle by měl v budoucnu Zunum vypadat. Zdroj: youtube.com

Boeing a JetBlue Airways podporují vývoj nového typu stroje, který se nazývá Zunum a mohl by znamenat revoluci v letecké dopravě. Zatím se však jedná o hudbu budoucnosti a na prototyp si ještě nějakou dobu počkáme. Jaká revoluce se chystá?

Při všeobecné snaze velkých korporací přejít na ekologičtější formu průmyslu zůstává jeden typ dopravy stále v pasti fosilních paliv – řeč je o letectví. Moderní dopravní letouny, poháněné proudovými motory, jsou pravděpodobně stejně velkým, ne-li větším producentem skleníkových plynů než všechny automobily světa. Zatímco u automobilů však spěje vývoj vstříc zelenějším novinkám, u letadel podobná snaha chyběla. Vývoj hybridních letounů ale ve skutečnosti dávno probíhá – a jeden z nejnadějnějších projektů nyní podpořila mimo jiné i společnost Boeing. Na změnu však ani to nemusí stačit.

Elektrická nebesa

Společnost stojící za vývojem leteckého hybridu se jmenuje Zunum a slibuje produkci malých hybridních strojů pro 10 až 50 cestujících, které by zlevnily regionální lety a snížily uhlíkovou stopu dopravního letectví. Principem vyvíjeného motoru by bylo stále čerpat letecké palivo, ale jenom pokud to bude nezbytně vyžadováno primárně při startu a přistání. Jinak by letoun měl sázet především na bateriemi poháněné turbovrtulové stroje. Objem produkovaných spalin by se tak u jednoho letu snížil. Stejně jako různé další novátorské nápady ohledně letectví se však momentálně nelze chlubit ničím víc, než jen roztomilými počítačovými animacemi budoucích strojů a jednoduchými technologickými demonstracemi.

Zunum je sice dle svých slov minimálně dekádu od prototypu, již nyní do společnosti ale vložily své naděje (ve formě investovaných dolarů) velká jména jako Boeing a JetBlue Airways. Nápad na hybridní letoun pro krátké a střední trasy zní totiž lákavě. Po komerční stránce jsou dnes nejvyužívanější velká letiště, ačkoliv těch menších existuje mnohonásobně více. Pokud by chytrá letadla budoucnosti mohla začít v ceně konkurovat vlakům (či potenciálním prostředkům jako hyperloop a samořídící vozy), mohlo by to tržby velkých aerolinek zvýšit. Hybridní letouny by snížení ceny přitom přinést mohly – díky vývoji jen pro malá letiště by pro podobné užití mohly být primárně navrženy. Ekologičtější stroj by navíc potřeboval méně infrastruktury. Ačkoliv by potenciální hybridní letoun stále produkoval skleníkové plyny, oproti nynějšímu stavu, kdy krátké dopravní lety produkují 40% emisí, by nový letoun vystačil především s baterií.

Velkým argumentem proti hybridním strojům je dnes právě váha baterií. Ředitel společnosti Ashism Kumar je však optimistický a doufá, že technický pokrok během 10 až 20 let vytvoří daleko lehčí a objemnější zdroje energie. Vyvíjené superkapacitory, které nejenže dovedou pojmout více energie, ale lze je nabít během několika desítek sekund, mu k tomu dávají naději. Kumar si tak myslí, že v roce 2030 by už ve vývoji mohl být plně elektrický stroj. Boeing přitom ve vyhlížení budoucnosti rozhodně není jediný. Taktéž společnost Airbus přehodnotila vývoj čistě elektrických letounů a hodlá do roku 2030 připravit vývoj regionálního hybridního letounu pro 30 cestujících.

Budoucnost letectví již dnes (bohužel)

Ohledně dalších potenciálních vyhlídek na zcela zelené létání bychom však, jak se říká, měli zůstat nohama na zemi. Kvůli své potřebě vysokých energetických výdajů a zároveň nutnosti relativně nízké hmotnosti (těžké baterie autům nevadí tolik jako letadlům) je letectví extrémně špatnou živnou půdou pro obnovitelné zdroje. Boeing 747 používá v průměrné fázi svého letu (tedy vysoko v atmosféře s menším odporem) zhruba 4 litry paliva na sekundu. Energetický výdej stroje je při jediném letu dvakrát větší než kolik průměrně vyprodukuje Whitelee Wind Farm, největší evropská větrná farma stojící u skotského Glasgow.

Všechna možná řešení zeleného letectví pro střední a dlouhé trasy, která se nabízejí, proto musejí v nějaké formě počítat s kompromisem. Snad lze snížit uhlíkovou stopu dnešních dopravních letounů, nikoliv ji však zcela umazat – alespoň pokud chceme mít levné letenky. Teoreticky by sice bylo možné dopravit cestující v budoucích verzích fotovoltaikou pokrytých superlehkých letadel, jako je Solar Impulse, popřípadě budovat vrtulové letouny napájené z baterií, jako třeba dvoumístný E-Fan od Airbusu. Obě možností by však byly pomalejší a pravděpodobně poruchovější a především by na palubu vměstnaly podstatně méně cestujících. Pro malé sportovní stroje snad půjde o schůdnou alternativu – pro zaoceánské lety zřejmě nikoliv. Airbus sám ostatně před pár týdny další produkci letounů E-Fan zrušil – jak již zaznělo, podobně jako Boeing se totiž chce zaměřit na hybridní stroje.

Nabízejí se teoreticky také vzducholodě, jejichž návrat je dekádu co dekádu ohlašován jako symbol „nových časů“ – pro vzducholodě je však malý počet cestujících spolu s delší cestou letu ještě příznačnější. Odlehčené letouny a vzducholodě mají navíc inherentně problém s tím, že jsou „až příliš lehké“, a s tím žádná supermoderní technologie nic nezmůže. Jakýkoliv silnější poryv větru a jakákoliv bouře pro ně znamenají daleko vyšší nebezpečí než pro dnešní dopravní letadla. Vzducholodě se ve 30. letech nepřestaly používat ani tak kvůli katastrofě Hindenburgu, jako spíše kvůli tomu, že i ty nadnášené heliem padaly příliš často k zemi. Armády a námořnictva, které kvůli vysoké ceně provozovaly v meziválečném období vzducholodě nejčastěji, se o tom zas a znovu přesvědčovaly na vlastní kůži.

Nejde však jenom o ekologii. Je totiž otázkou, na co se bude létat za půl století, kdy zřejmě zdroje ropy rapidně ubudou – i když se totiž odborníci shodují na tom, že dopravní letadla budou na spalovací pohon létat i v roce 2050, potenciálně dražší ropa (ač nyní její cena vlivem frakování klesla) by sama během pár dekád mohla rovněž vyšroubovat ceny letenek příliš vysoko. Snad tou dobou už budou procesy umělé fotosyntézy s to vytvářet z oxidu uhličitého a slunečního záření tekutá paliva vhodná i pro letadla. Anebo budeme konečně pracovat na bezpečném, s novými materiály i lehčím palubním jaderném reaktoru, který by mohl proudové motory nahradit. Projekt atomového pohonu pro letectví již existoval v 50. a 60. letech, byl však zrušen kvůli příliš těžkému a neefektivnímu stínění záření.

Jisté je, že okamžik, kdy by se reálně začalo nad jadernými letadly nebo masovou produkcí paliva z umělé fotosyntézy uvažovat, je minimálně několik generací vzdálený. Vzdor roztomilým animacím "letadel budoucnosti" se nezdá, že by se v dohledné době mělo v letectví cokoliv výraznějšího změnit.

Text: Ladislav Loukota

Historie

Jak přežít pád letadla? Přinášíme 3 skutečné případy

15. listopadu 2017

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Sdílejte článek
Štítky letectví doprava obnovitelné zdroje Airbus palivo Boeing Glasgow vzducholoď Meziválečné období Zunum dopravní letoun

Návrhy pro vás

Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Tyrolsko: Hory, zázraky a medaile

Dokumentární / Přírodopisný / Kulturní a společenský
48 min, 2019, RAKOUSKO

Železná džungle

Dokumentární / Přírodopisný
49 min, 2015, SRN

Ozvěny doby ledové

Dokumentární / Přírodopisný
48 min, 2021, SRN

CRISPR: Genetické inženýrství

Dokumentární / Vědecký
52 min, 2018, SRN

Hulmani: Poslední svého druhu

Dokumentární / Přírodopisný
55 min, 2013, SRN, USA

Vybíráme pro vás

Zákony vlka

Kriminální

Dobré zprávy

Komedie

Půlnoční zpověď

Drama / Kriminální

Pálava

Komedie
Zobrazit více

Aktuální témata

Válka na Ukrajině
  • Historie konfliktu
  • COVID-19
  • Jak ušetřit
Česká kuchyně
  • Rychlé večeře
  • Oblíbená dětská jídla
  • Zdravé snídaně
ZOO
  • Můj muž to dokáže
  • Pálava
  • Máme rádi Česko
Horoskopy
  • Celebrity
  • Seriály pro ženy
  • Jak zhubnout
2. světová válka
  • Historie
  • Zajímavosti
  • Elon Musk
Bramboráky
  • Dýňová polévka
  • Kulajda
  • Bramboračka
Velikonoční mazanec
  • Velikonoční nádivka
  • Velikonoční věnec
  • Velikonoční beránek
Palačinky
  • Tvarohová bábovka
  • Brownies
  • Hrnkový perník

Neuteklo vám?

ZOO

Rodinný / Romantický

Černé vdovy

Komedie / Kriminální

Lásce navzdory

Komedie / Romantický

Zasněná láska

Komedie / Romantický / Telenovela
Zobrazit více

cnn

Kuciakův otec: O Jankovi se šíří konspirační teorie. Chtějí ho zdiskreditovat, tuším kdo Zrušit 17. listopad, nebo raději Svátek práce? Podívejte se, jak hlasovali lidé Přestěhujte se k nám a dostanete 1,7 milionu, láká švýcarská vesnička. Má to ale háček

zeny

5 nejmocnějších znamení zvěrokruhu, která vždy dosáhnou svého. Jste mezi nimi? Služka a prostitutka na Hradě? Nepopulární Marta Gottwaldová dodnes budí lítost Jak zhubnout 10 kg – jde to za měsíc i za týden? Zdravé a reálné způsoby hubnutí

fresh

Jak připravit nejlepší bramborovou kaši. Naučte se 6 jednoduchých triků Nejlepší recept na křupavé bramboráky podle Romana Vaňka Mramorová hrníčková bábovka

living

Petr Pavel s manželkou míří do Lumbeho vily. Nádherné obydlí má bohatou historii Milionář, o kterém se mluví. Takhle bydlí Vratislav Mynář a jeho manželka Alex Jak se zbavit mechu v trávníku. Doporučené vápnění může podpořit růst pampelišky

iprima

Eva Burešová odhalila utajený intimní svět. Nechala nahlédnout do svého bydlení Čenská, Svěráková či Vetchá. Jak vypadají ženy českých herců, které žijí v ústraní? Talentu mají na rozdávání. Top 10 umělců, kteří oslnili svými výkony

cool

Nový horor je tak drsný, že diváci utíkají z kin brečet a vyhodit večeři ze žaludku. Dokoukáte jeho trailer? 9 věcí, které nevíte o Smrtonosné pasti 2: Našli jste v ní padoucha z Terminátora 2? 4 nejlepší filmové vesmíry: Od Avengers ke Star Wars

doma

Víte jak šetřit energie i vaši peněženku? Máme pro vás 10 tipů Lze česnek zpracovat v kuchyni beze zbytku? Ukážeme vám, jak na to Ptactvo je potřeba v zimě dokrmovat. Zlikviduje škůdce!

autosalon

Nová kamera na mostech pokutuje řidiče za jeden z nejčastějších prohřešků. Je první, která to umí Radar posílá pokuty za 3,9 km/h navíc. Je to past na řidiče, do které může spadnout každý Nejnovější teoretické otázky v autoškolách jsou záludnější, než byste čekali. Vyzkoušejte si je

Populární témata

Nejlepší filmy 2022 Masopustní masky Velikonoční přání Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby Mafia Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Partička Svařené víno MS v hokeji 2023 Velikonoce 2023 Tatarák podle Pohlreicha FIlmy od Marvelu Velikonoční svátky Aloe vera Program a výsledky MS v hokeji Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Vše o houbách Velikonoční zvyky Tabulky a skupiny MS v hokeji

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nastavení soukromí
Apple Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.