Syn Černého ptáka: Tohle letadlo je už jedním křídlem v budoucnosti
7600 kilometrů za hodinu – to má být maximální rychlost nejnovějšího vojenského letounu světa. Vzdálenost Praha–Brno by uletěl za dvě minuty!
Pokud byste chtěli psát sci-fi román zasazený do doby tak za 5 let, určitě by se v něm měl objevit Syn Černého ptáka. Není to žádný indiánský náčelník budoucnosti, ale budoucí vládce nebes. Tenhle vojenský letoun by měl létat rychlostí pohybující se kolem šestinásobku rychlosti zvuku – a na rozdíl od svých předchůdců bude také disponovat účinnými zbraněmi.
Vývoj letounu SR-72 oznámila společnost Lockheed Martin – poprvé by měl vzlétnout někdy kolem roku 2018. Mělo by jít o následovníka legendárního letadla SR-71 přezdívaného Blackbird. Vývoj superletadla by měl být extrémně laciný – tedy přinejmenším na americké armádní poměry: cena vývoje by neměla překročit jednu miliardu dolarů neboli 20 miliard korun. Pohoda, ne?
Tohle bude SR-72:
Letadlo bude mít zvláštní druh motoru: základní tryskový motor dostane letoun na rychlost 3 Machů, na dvojnásobek pak ještě zrychlí díky zvláštnímu náporovému motoru.
Syn slavného táty
Brad Leland, šéf výzkumné divize Lockheedu, tvrdí, že americké letectvo se bez takového stroje už neobejde. Od roku 1998, kdy přestaly létat původní Blackbirdy, podobný stroj zoufale chybí. Šlo o strategický průzkumný letoun, charakteristický vysokou rychlostí letu ve velkých výškách. Konstrukce byla přizpůsobena pro lety ve výšce až 25 km a rychlostem okolo 3000 km/h, použit byl hlavně titan, díky čemuž konstrukce letounu odolávala teplotám až 300 °C.
A tohle byl SR-71:
Náporový motor (ramjet) je nejjednodušším typem reaktivního motoru. Je tvořen zužující se trubkou, na obou koncích otevřenou. Vzduch do motoru vstupuje rychlostí letu, kde se poté jeho rychlost sníží, čímž naroste tlak. Při průchodu spalovacím prostorem se do stlačeného vzduchu přidá palivo, čímž se uvolní tepelná energie a teplota spalin pak prudce naroste; spaliny pak vysokou rychlostí unikají zužující se tryskou. Blackbird je také držitelem mnoha rekordů. 27. července roku 1976 dosáhla posádka Joersz/Morgan na SR-71A rychlosti 3529,56 km/h a dodnes drží titul nejrychlejšího letounu na světě. Rychleji se v atmosféře pohybovaly pouze stroje poháněné raketovými motory. Dalším rekordem je přelet Spojených států ze západního pobřeží na východní dne 6. března 1990, kdy urazil 3869 kilometrů za 67 minut a 54 vteřin, průměrná rychlost byla 3419 km/h. Cesta z Los Angeles do Washintonu, kde je daný letoun vystaven v muzeu na tamním letišti, letounu trvala pouhých 64 minut a 20 vteřin...
Už původní Blackbird létal tak vysoko a rychle, že dokázal doslova uletět většině nepřátelských raket. Nejlepším důkazem jeho schopností je, že žádný z SR-71 také nebyl nikdy sestřelen. Nový Blackbird bude víc než dvakrát tak rychlý! A navíc na rozdíl od svého předchůdce po zuby ozbrojený.
Plány nového Černého ptáka:
Plány Blackbirdu SR-72
Jeho hlavním smyslem by mělo být, aby Američané získali zbraň schopnou zasáhnout kdekoliv na světě. „Rychlost je dnes nejdůležitějším faktorem ve vedení válek,“ řekl Brad Leland v rozhovoru pro časopis Aviation Week. Nepřítel proti tak rychle a efektivně nasazené zbrani nebude mít protizbraň – a i kdyby ji měl, nestačí ji nasadit ani použít.
Blackbird byl nejen špičkový letoun, ale také nádherný kousek technologie: