Obyčejné drony už nestačí, Američani chystají bezpilotní konvertoplán
Americká firma Bell pracuje na speciálním konvertoplánu, který zvládne průzkum i bojové nasazení.
Americká námořní pěchota už několik let provozuje konvertoplány MV-22 Osprey. Chystají se i další nové typy pilotovaných konvertoplánů, které nahradí konvekční vrtulníky. Ale to není vše, firma Bell už připravuje i bezpilotní dron taktéž s překlopnými rotory.
Námořní pěchota Spojených států uskutečňuje několik modernizačních projektů, které jí mají definitivně posunout do 21. století. Jedním z nich je i MUX, jehož výsledkem má být bezpilotní létající prostředek se schopností vertikálního startu a přistání, který by zároveň co do letových výkonů stačil konvertoplánům. Ty obecně dosahují výrazně lepších letových parametrů než vrtulníky, proto nový dron nemůže mít konvenční vrtulníkovou koncepci. Klasické drony s pevným křídlem sice mají dostatečné letové výkony, ale zase vyžadují delší vzletové a přistávací dráhy, kterých se na výsadkových lodích nedostává, a navíc nejsou schopny visu a pomalého letu.
Konvertoplány jsou budoucnost
Námořní pěchota chce bezpilotní prostředek, který bude schopen sloužit jako pozorovací a průzkumný stroj, jako nosič systémů radioelektronického boje, jako nosič zbraní i jako doprovod konvertoplánů MV-22 Osprey a vertikálně startujících bojových letounů F-35B při výsadkových akcích. To může zvládnou opět jen letoun koncepce konvertoplánu. Proto firma Bell připravila návrh projektu V-247 Vigilant, který představila v září tohoto roku. Jde vlastně o první vojenský bezpilotní konvertoplán vůbec a firma tvrdí, že do výroby by se mohl dostat kolem roku 2023. Při návrhu stroje Vigilant u Bellu vycházejí ze zkušeností, které nyní získávají při stavbě prvních prototypů nového pilotovaného konvertoplánu V-280 Valor, jenž vzniká v rámci programu Future Vertical Lift. Pro výrobu vigilantu budou použity i komponenty a výrobní postupu nyní uplatňované při výrobě vrtulníků UH-1 a AH-1 v nejnovějších verzích označovaných jako UH-1Y resp. AH-1Z pro námořní pěchotu.
[[nid:]]
Díky koncepci konvertoplánu bude vigiland použitelný v mnoha rolích, což je pro námořní pěchotu klíčové. Jednoúčelové stroje jsou dnes luxusem, který si nemůže dovolit. Průzkumné vybavení, aparatury systémů elektronického boje, radar, kamery, senzory i zbraně bude možné zavěsit na čtyři podkřídelní závěsníky nebo do vnitřních šachet v trupu. Už teď se počítá s tím, že by Vigilant mohl nosit protitankové střely Hellfire, inteligentní pumy typu Paveway, torpéda Mk. 50 nebo protizemní řízené střely JAGM.
Vigilant bude startovat i z torpédoborců
V-247 Vigilant má mít až třikrát větší maximální vzletovou hmotnost než dnes běžně používaný klasický dron MQ-9 Reaper, tedy kolem 13 až 14 tun, přičemž bude moci nosit palivo, výzbroj a vybavení až do celkové váhy téměř 6 tun. To už je srovnatelné s lehkými pilotovanými bojovými letouny. Překlopné rotory budou složitelné, podobně jako u ospreye, tedy s manipulací ani hangárováním na palubě a v podpalubních hangárech torpédoborců natož výsadkových letadlových lodí nebude problém. K pohonu bude sloužit jeden motor umístěný v trupu, který bude roztáčet oba hlavní rotory. Odpadá tak složitý systém překlápění rotorů i s motory, kterým se vyznačuje osprey a od kterého výrobci u nových konvertoplánů ustupují (viz například už zmiňovaný V-280 Valor).
Maximální rychlost by se měla pohybovat kolem 550 km/h a při ekonomické rychlosti by měl stroj vydržet operovat ve vzduchu až 12 hodin. Dva stroje tak budou schopné zajistit průzkumné a hlídkové operace celý den. Počítá se však i se schopností tankovat palivo za letu, akční rádius tak může být teoreticky neomezený.
Text: DP