Obrovský vrtulník pro americké mariňáky už brzy vzlétne. Rusové ale mají větší
Vrtulníkům zemí NATO kraluje americký typ CH-53E. Je to největší a nejsilnější stroj s rotorem, který kdy byl v USA postaven. Teď má dostat následovníka.
Americké ozbrojené síly už desítky let provozují vrtulníky řady CH-53, které představují jejich nejsilnější tahouny mezi stroji s rotujícím křídlem. Už od šedesátých let tvoří páteř transportních kapacit námořní pěchoty, která se bez nich neobejde.
Jenže podobně jako u dalších vrtulníků v amerických službách i jim brzy skončí životnost. Výrobci tedy vyvíjejí úplně nové typy, které budou dosti nekonvenční. V případě nástupce obstarožních CH-53E to však bude jinak. Nový těžký tažný kůň bude ještě o něco větší, mnohem silnější než CH-53E Super Stallion, ale svým vzhledem i koncepcí z něj bude vycházet. Tomu ostatně odpovídá i označení CH-53K King Stallion (královský hřebec).
Královský hřebec přichází
U Sikorského tak staví pro námořní pěchotu stroj, který unese o čtvrtinu těžší náklad než současný model „padesáttrojky“. Mise, při kterých museli dosud operovat tři super stalliony, zvládne jeden king stallion. Nicméně zrod „královského hřebce“ nebyl samozřejmostí, i když šéfové námořní pěchoty plánovali nástupce CH-53E už od devadesátých let. O novém těžkém vrtulníku neměli přesné představy, o čemž svědčí i to, že po rozpadu Sovětského svazu a v době uvolnění uvažovali dokonce o pořízení ruských strojů Mi-26. Mi-26 je v současnosti bezkonkurenčně největším vrtulníkem světa, který unese ve svých útrobách celých dvacet tun, zatímco CH-53E jen něco kolem třinácti tun. Po dlouhých debatách nakonec padla volba na zcela nového pokračovatele rodiny CH-53, který časem dostal přídomek „K“ a bojové jméno King Stallion.
Podle původních předpokladů měl CH-53K absolvovat první zkušební lety letos, ale zatím se podrobuje pozemním testům a poprvé se má vznést do vzduchu začátkem příštího roku. Konstruktéři totiž musejí zápasit s technologickými výzvami, což je důkazem toho, že King Stallion není jen další verzí „padesáttrojky“. Navíc se počítá s tím, že ve službě vydrží příštích nejméně 30 let, takže na to musí být náležitě připraven. Příští rok vzniknou čtyři prototypy a obstarožní „éčka“ by mělo „káčko“ začít nahrazovat od roku 2019. Námořní pěchota chce nakoupit 200 exemplářů, takže u Sikorského mají o práci postaráno na několik let.
Prototyp úplně prvního modelu CH-53A Sea Stallion vzlétl už v roce 1964, „padesáttrojka“ je tedy služebně rekordmanem, podobně jako třeba známé letouny C-130 Hercules nebo B-52 Stratofortress. Ovšem technologický vývoj se podepsal i na tomto veteránovi, takže CH-53K bude mít například maximální užitečnou hmotnost čtyřikrát větší, než jeho prapředek. Současné CH-53E už mají také leccos za sebou, vždyť do služby přišly v roce 1980. Příběh úplně nového CH-53K se začal psát před osmi roky, když firma Sikorsky nabídla námořní pěchotě projekt pojmenovaný CH-53X. Jak jsme již zmiňovali, nejde jen o pokračovatele rodiny stallionů, King Stallion je vlastně zcela novým vrtulníkem.
Známá tvář ale nové vnitřnosti
Hlavní změna spočívá v použití moderních konstrukčních materiálů, elektroniky i avionického vybavení. Při stavbě CH-53K se uplatnilo velké množství kompozitních součástí, ve velké míře přišel ke slovu i hliník a titan, takže nový stroj bude výrazně lehčí. Díky tomu a novým motorům vzrostou i výkony vrtulníku. Dostane hned tři pohonné jednotky o výkonu 5590 kW, které mu umožní létat rychlostí až 315 km/h, což je na úrovni mnohem menších bitevních helikoptér. Dolet pak bude činit prý až 850 km. Hlavní jsou ale přepravní schopnosti „káčka“. Do zvětšené kabiny bude moci pojmout 16 tun nákladu, v podvěsu pak unese 15 tun. Oproti starším stallionům se do jeho kabiny o délce 9,14 m, šířce 2,74 m a výšce 2 m vměstná jeden terénní vojenský Humvee nebo dvě velké přepravní palety. Díky tomu je bude možné do vrtulníku překládat přímo z velkých transportních letadel.
Do vínku King Stallion dostane samozřejmě plně digitalizovaný „skleněný“ kokpit s displeji a elektroimpulsním řízením. Motory budou také řízeny digitálně prostřednictvím palubního počítače. To ulehčí práci pilotům, technikům zase bude pomáhat digitální monitorovací systém všech součástí stroje. Zrychlí se tak a zjednoduší údržba, přinese to i provozní úspory. Posádku nového stroje budou tvořit dva piloti a tři střelci, z toho jeden bude zastávat i funkci palubního technika. K obraně budou mít k dispozici tři těžké rotační kulomety GAU-21 ráže 12,7 mm, dva v bočních oknech a třetí na záďové sklopné rampě. Do kabiny se navíc vejde 37 plně vyzbrojených mariňáků nebo 55 odnímatelných sedaček pro cestující.
DP