Budou se v Česku vyrábět arabské obrněnce?
Na polygonu ve Vyškově se zástupcům české armády i ministerstva obrany předvedla celá řada terénních vozidel a SUV, jejichž výrobci je chtějí armádě nabídnout jako náhradu za letité vozy UAZ a Land Rover. Bylo mezi nimi i u nás neznámé vozidlo AJBAN 440A.
Vedle modelů známých značek jako Toyota, Mercedes-Benz, Jeep, Škoda a dalších se ve Vyškově představilo i vozidlo s exotickým označením AJBAN 440A od výrobce NIMR ze Spojených arabských emirátů.
Arabsko-česká spolupráce
Přestože jde o vůz i výrobce u nás vlastně neznámé, je zde výrazná vazba na Česko. Státní podnik VOP CZ spadající pod ministerstvo obrany totiž společnosti NIMR dodává kabiny pro vozidla AJBAN 440A už více než dva roky. Přítomnost AJBANu ve Vyškově tedy přes jeho arabský původ není překvapivá.
A to o to více, že koncem února během zbrojního veletrhu IDEX 2017 konaného ve Spojených arabských emirátech zástupci VOP CZ podepsali se společností NIMR dohodu o spolupráci na dodávkách celé řady vojenských vozidel AJBAN pro potenciální zájemce v zemích Visegrádské čtyřky. Podle dohody by se vozidla AJBAN pro tyto země měla vyrábět právě v šenovském VOP CZ, přičemž podle odhadů by mohlo jít v příštích letech až o tisíc vozidel. Když uvážíme, že jen česká armáda bude v následujících letech hledat náhradu za více než šest stovek obstarožních UAZů a další stovky postupně stárnoucích Land Roverů Defender, není to asi číslo úplně mimo realitu. Ovšem předpokladem je, aby státní podnik získal zakázky, což jistě nebude snadné. Například v Polsku preferují domácí průmysl a na Slovensku už existuje několik projektů lehkých obrněných vozidel podobné kategorie.
AJBAN pro Evropu
Konstruktéři VOP CZ budou mít na starosti úpravu vozidel AJBAN pro evropské klimatické podmínky, přece jen byly původně konstruovány pro prostředí Blízkého a Středního východu. To by neměl být problém, tento státní podnik se už několik desítek let zabývá výrobou a opravami vojenské techniky, mimo jiné tam vznikla i většina pandurů, které používá česká armáda. Pokud by si česká armáda vozidla AJBAN vybrala, pak by ve VOP CZ měli na starosti i úpravy pro potřeby vojáků nebo vývoj speciálních verzí. Už teď ale vozidla existují jako logistická, zdravotnická, průzkumná i chemická a bojová pro speciální jednotky a využívají je například ozbrojené síly Spojených arabských emirátů.
NIMR vyrábí vozidla v provedení 4x4 i 6x6 a řada AJBAN existuje v obrněné i neobrněném provedení. Koncepce je modulární, je tedy snadné vozidlo přizpůsobit daným podmínkám i charakteru operací. Hmotnost činí 7,5 až 10,5 tuny a posádku může tvořit podle provedení 2 až 10 mužů. Odolné verze jsou uzpůsobeny tak, aby odolaly palbě ručních zbraní různých ráží podle stupně pancéřování, ale také minám a nástražným výbušným zařízením. Balistická odolnost může dosahovat stupně STANAG IV, tedy proti těžkým kulometům ráže 14,7 mm, a protiminová ochrana pak úrovně STANAG IIIa/b, což znamená, že podvozek ochrání posádku před výbuchem trhavin až do síly ekvivalentu 8 kg TNT. K pohonu slouží šestiválcové dieselové motory Cummins o objemu 6,7 l s výkonem 300 až 360 koní. Síla motoru se na všechna kola přenáší buď pomocí šestistupňové manuální převodovky nebo automatu, přičemž nechybějí uzávěrky diferenciálů a centrální dohušťování pneumatik. Maximální rychlost AJBANu činí 110 km/h a dojezd má hodnotu 650 km.
Od nákladu po kulomety a granátomety
V současné době existuje šest provedení vozidla AJBAN 4x4. Základní představuje AJBAN 420, což je nepancéřované logistické vozidlo s dvoumístnou kabinou a klasickou otevřenou korbou, na kterou je možné umístit náklad nebo instalovat různá zařízení nebo bojové systémy. Dalším je pak AJBAN 440, který disponuje čtyřmístnou kabinou se dvěma páry dveří, v zadní části je pak opět otevřená korba, ovšem poněkud kratší, než je tomu u modelu 420. Na střechu AJBANu 440 je možné umístit ručně ovládaný kulomet nebo dálkově ovládanou zbraňovou stanici. AJBAN 440A je pancéřovaná verze pro čtyřčlennou posádku s otevřeným nákladovým prostorem na zádi, které odolá ručním zbraním i výbuchům pozemních min. Také tento model může nést na střeše volitelnou výzbroj pro vlastní ochranu. Typ 450 je opět čtyřmístné logistické vozidlo, zadní nákladový prostor je však součástí uzavřené kabiny celého vozidla.
Zodolněný AJBAN ISV je určen především pro policejní a bezpečnostní složky, do jeho interiéru se vejde až 10 mužů, přičemž může být vybaven různými speciálními doplňky, jako jsou střešní nástupní plošiny pro speciální jednotky, čelní zábrany pro vytlačování davů, odpalovači slzných granátů, monitorovacími kamerami, audiosystémy pro psychologické operace atd. Zatím poslední typ představuje AJBAN SOV, což je otevřené vozidlo pro armádní speciální jednotky. Posádku může tvořit 4 až 5 mužů a do výbavy patří nejrůznější kombinace výzbroje. Tu můžou tvořit lehké kulomety ráže 5,56 a 7,62 mm nebo těžké ráže 12,7 a 14,7 mm či granátomety ráže 40 mm. Také tato verze může být vybavena pancéřováním a prvky protiminové ochrany.
Text: DP