Vánoce se blíží. Můžete hračkami z holčičky udělat feministku?
Vánoce se blíží mílovými kroky a spolu s tím milá, i když někdy stresující povinnost, obdarovat své blízké a udělat jim radost. Dárky pro ty nejmenší ale mají zásadní vliv na jejich další vývoj!
Házíš jako holka! Kluci nepláčou! Nehraj si s autíčky, tady je panenka. Všechny tyto věty jsme často v dětství slýchali, slyšeli je rodiče a budou slyšet i naše děti. Způsob výchovy, ale i hračky, se kterými si hrají, totiž utvářejí genderové stereotypy.
Gender je když...
Slovo „gender“ označuje kulturně vytvořené rozdíly mezi muži a ženami a vychází z feministického paradigmatu. Projevuje se především v kulturně odlišném vnímání chování obou pohlaví, ale také v stereotypizaci jejich chování a postojů. A největší vliv na vnímání a ustanovení jednotlivých rozdílů mezi pohlavími má právě výchova. Ze sociologického výzkumu provedeného státní univerzitě v Sacramentu v Kalifornii vyplývá, že dětské hračky pro obě pohlaví nejčastěji nakupují ženy. Čím se při nákupu řídí? Podle získaných dat nakupují hračky pro své děti právě na základě genderových stereotypů.
Kulturní diverzifikace i lobby ze strany výrobců hraček
„Hračky zaměřené na rozvoj prostorového vnímání či zaměřené na vědu jsou pouze pro chlapce. Naopak hračky rozvíjející empatii a verbální projev jsou určené pouze dívkám. Toto rozdělení má velký vliv na vývoj dětí,“ komentovala výsledky výzkumu lektorka Elizabeth Sweetová. „Pokud děti nemají možnost hrát si s více druhy hraček, které by rozvíjeli různé dovednosti, může to negativně ovlivnit jejich úspěšnost a zdatnost v těchto oblastech,“ dodává.
Současně striktní rozdělení hraček na kategorie „pro kluky“ a „pro holky“ silně posiluje budování stereotypů. Společnost se pak uchyluje k závěrům, ve kterých tvrdí, že muži jsou jednoznačně lepší v oblasti matematiky a vědy, zatímco ženy ne. Plyne z toho velký tlak na ženy právě v této oblasti, ze které jsou ale již způsobem výchovy a kulturním nastavením vytlačovány. Na tomto tlaku mají velký podíl také firmy, které dětské hračky vyrábí. Je-li totiž nějaká klučiči hračka současně určena i pro dívky, je často vytvořena „speciální edice“ v dívčích barvách. Tím se ale společnost nadále utvrzuje v generových stereotypech.
Lego nám pomáhá orientovat se v prostoru, panenky rozvíjí schopnost komunikace
Stavební hračky slouží především k rozvoji prostorové orientace dětí a logického myšlení. Naproti tomu plyšové hračky rozvíjí empatii a panenky pomáhají dětem zdokonalovat se v komunikačních dovednostech. Muži i ženy ale potřebují v životě všechny tyto schopnosti. Proto je tak důležité, aby děti obou pohlaví měli možnost hrát si se všemi hračkami. Na počátku minulého století panovaly velké rozdíly mezi oběma pohlavími. Dnes tomu ale už tak není. Existuje řada úspěšných vědkyň, političek, business managerek, stejně jako muži dosahují úspěchů v oblasti personalistiky, školství či oděvního průmyslu. „Ne všechny dívky si chtějí hrát s panenkami a být princeznami, stejně jako ne všichni kluci touží po autíčkách a stát se fotbalisty. Je nutné odsunout stereotypy stranou a mít na prvním místě zájmy dítěte,“ uzavírá Sweetová.
Text: Pavla Janoušková