6. září 2024 14:45

Opice si dávají tajná jména. Jejich komunikace je naprosto fascinující

Je to vůbec poprvé, kdy vědci něco takového odhalili u jiných primátů než u lidí. Nešlo přitom o naše nejbližší příbuzné, ale o drobné pralesní primáty.

Sloni, delfíni a lidé. Tyto tři druhy mají společnou jednu zásadní věc – své příbuzné a přátele pojmenovávají a navzájem se těmito jmény oslovují. Vědci ale nyní tuto unikátní vlastnost zjistili ještě u dalšího druhu, a to z řad primátů. Nejde ovšem překvapivě ani o šimpanze, ani o gorily, ani o  orangutany, tedy naše nejbližší příbuzné z řad hominidů, u kterých to odborníci očekávali.

Poznatky pomohou pochopit vznik lidské řeči

Jména používají naopak velice malí primáti, kosmani. To je skupina, která se podle závěrů výzkumu molekulární biologie objevila v období paleocénu a velice brzy se od dalších vývojových větví primátů oddělila. Předkové kosmanovitých byli také mezi prvními savci, kteří po vyhynutí dinosaurů přešli k dennímu způsobu života.

Kosmani žijí v monogamních rodinách a v rámci této rodiny na sebe volají specifickými zvuky, které užívají stejně jako lidé jména.

Dokonce jsou podle výzkumníků i schopní se naučit a používat další jména kosmanů mimo rodinu, se kterými přicházejí do styku. A odborníci odhalili i to, že v rámci své skupiny používají různé zvukové rysy, které by se daly přirovnat k nářečí.

Náš výzkum naznačuje, že čelili srovnatelným evolučním a sociálním výzvám jako naši dávní předkové, což mohlo být spouštěčem těchto komunikačních metod,“ vysvětlil David Omer z ELSC, který výzkum vedl. Studie tak poskytuje velice cenný nový pohled také na to, jak se mohly u lidí vyvinout sociální komunikace a jazyk.

Zdroj: ScienceEurekAlertThe Guardian.