19. listopadu 2016 01:00

Největší opice vážila čtvrt tuny a měřila přes tři metry. A známe jen její zuby

Vyhynulý druh primáta, Giganthopithecus blacki, je znám jen z fosilních fragmentů. Ale i z těch pár zubů a spodních čelistí dokáží antropologové odhadnout velikost této monstrózní opice.

Evoluce primátů zajímá i laiky, neboť do této vývojové linie patříme i my. Existuje tvor, jehož biologii moc neznáme, zato výšku a váhu ano. Už samotné jméno naznačuje, že je vskutku gigantický - Giganthopithecus blacki.

Zub z lékárny

Rod Gigantopithecus poprvé popsal německo-nizozemský paleontolog Ralph von Koenigswald v roce 1935 na základě objevu izolovaného zubu. Nezvykle velkou stoličku zachytil v čínské lékárně v Hongkongu, kde byla spolu s dalšími kostmi vyhynulých tvorů prodávána jako „dračí zuby“ a „dračí kosti“, užívané tradiční čínskou medicínou. V těchto lékárnách se mezi sušenými gekony a hady naloženými v kořalce dají najít občas skutečné poklady včetně mrtvých, leč vědě dosud neznámých druhů.

Černý není barva, ale jméno

Anglicky mluvící čtenáři bezesporu pochytili v druhovém jméně „blacki“ slovo „black“, tedy černý. Nejedná se ale například o barvu srsti, ale o poctu Davondsonu Blackovi, který krom toho, že byl kanadským paleontologem, tak byl i zastával funkci předsedy Geologického průzkumu Číny. Jeho nejvýznačnějším objevem byl popis sinantropa a Čína se nakonec stala i jeho hrobem. Giganthopithecus blacki pochází z jihovýchodní Asie a výškou dosahoval tří metrů, což z něj dělá nejvyššího primáta během historie Země.

Příčina zániku – přílišná specializace

Ačkoli obýval naši planetu po zhruba 1 000 000 let a vyhynul před cca 100 000 lety. Průzkum jeho zubní skloviny odhalil, zejména sledování množství izotopů uhlíku, že se jednalo o nevyhraněného vegetariána z lesních oblastí. Právě přílišná „vegetariánská“ specializace ho připravila o místo mezi živými. Stravovací návyky by se daly přirovnat k dietě současných orangutanů. Zdá se, že se G. blacki nedokázal přizpůsobit a proto vyhynul. Gigantopithecus mohl být megadontním druhem. To znamená, že měl zuby v poměru k celkové velikosti těla výrazně zvětšené.

Pro bližší představu, je to podobné, jako by z nějakého důvody začaly ve velkém hynout bambusové porosty. Roztomilá černobílá panda velká by na to nedokázala reagovat v důsledku nedostatku potravy by vyhynula hladem.

Ačkoli třímetrový Gigantopithecus vyhynul, přece jen mnozí kryptozoologové doufají, že není všem dnům konec. Copak pověsti o yettim nemluví vlastně jen o obrovské opici?

Text: Topi Pigula