Tohle monstrum je největší vrtná plošina na světě. Je velká jako malé město!
Náš svět je na ropě závislý, ale jak jí pomalu ubývá, musí se těžit i v nehostinných místech s tvrdými povětrnostními podmínkami. A k tomu je potřeba stále výkonnějších a odolnějších zařízení.
Daleko na severu v Barentsově moři se už brzy bude nad hladinou vypínat obrovské ocelové monstrum pojmenované Goliat. Jde o největší a nejmohutnější plovoucí ropnou plošinu na světě, která patří těžařské společnosti Eni Norge. Vyprojektovala ji norská firma Sevan Marine, ale postavili ji až v daleké Jižní Koreji v loděnicích v Ulsanu, jež patří korporaci Hyundai Heavy Industries. Stavěli ji celé čtyři roky a teprve nyní se plošina dostane na své působiště nad ropné pole Goliat v Barentsově moři, podle kterého nese i své jméno.
Ropné pole Goliat leží asi 85 km severozápadně od norského města Hammerfest v hloubce kolem 400 m pod hladinou. Je to vlastně vůbec nejseverněji položené ropné pole objevené v roce 2000. Těžit se tam začalo teprve před dvěma roky, protože jde o oblast s velmi extrémními klimatickými podmínkami a předpokládá se, že těžba tohoto ložiska může trvat deset až patnáct let. Kvůli podmínkám, jaké v Barentsově moři panují, má těžební plošina Goliat specifickou konstrukci a řadu novinek, které nejsou na jiných plošinách k vidění. Hlavní odlišnost Goliatu představuje jeho uzavřený vnější plášť, který má i nosná konstrukce. Lidé, zařízení i stroje jsou tak uchráněni před mrazivým vzduchem, sněhem, deštěm i silnými větry. Všude je také zavedeno umělé osvětlení, protože oken je na celé plošině poskrovnu.
Všechny obytné i pracovní prostory jsou vytápěny, zařízení a místa vystavená vnějšímu počasí mají navíc zabudované teplovodní kabely, takže nehrozí například, že by se heliport pro vrtulníky pokryl ledovou krustou. Jelikož je naprostá většina prostor plošiny uzavřená, musí být všude instalovány i výkonné větrací a klimatizační jednotky. Díky tomu všemu je provoz plošiny Goliat poněkud náročnější na spotřebu elektrické energie než u běžných plošin. Ty si elektrickou energii vyrábějí pomocí vlastních zdrojů na palubě. Goliat je však spojen s pevninou podmořským kabelem a skrze něj získává velkou část potřebné energie.
Monstrum v číslech
Obrovitost plošiny nejlépe vykreslují čísla. Pracovní paluba má v průměru 107 m a plochu 9 tisíc metrů čtverečních, průměr nosné části na hladině je 90 m. Disponuje ubytovacími kapacitami pro 120 lidí, přičemž záchranné čluny pojmou dokonce dvojnásobek. Za den je schopná vytěžit až 100 tisíc barelů ropy díky 22 vrtným zařízením, 9 vodním a 2 plynovým injektorům. Na místě celé toto monstrum drží 19 kotev. První ropa by měla z Goliatu do Norska začít proudit v polovině tohoto roku.
Plošina Goliat ukončila veškeré zkoušky na začátku tohoto února, a před pár dny se dostala do Hammerfestu, odkud ji v blízké době odtáhnou nad ropné pole Goliat. Zatím má za sebou několik týdnů trvající cestu z Koreje kolem jižního cípu Afriky až do Norska na palubě speciální ponorné lodě Dockwise Vanguard. Toto plavidlo je samo osobě velmi pozoruhodný výtvor o nosnosti 110 tisíc tun, což z něj dělá nejsilnější transportní loď na světě. Není proto divu, že si firma Eni Norge pro převoz své největší ropné plošiny na světě zvolila právě ji. Specifikem Dockwise Vanguardu je, že se při nakládání rozměrného nákladu částečně ponoří, podjede pod něj a posléze se se zase vynoří. Odpadá tak potřeba obrovských jeřábů či jiné přístavní logistické techniky.
DP