25. června 2024 07:05

Vadný software zabil 157 lidí. Podívejte se na rekonstrukci letecké katastrofy, která měla zásadní následky

Katastrofa na spadnutí S3 (5) – Zkáza letu Ethiopian Airlines 302

Linka Ethiopian Airlines patřila k nejspolehlivějším, a to minimálně do 10. března 2019, kdy došlo k nevýslovné tragédii. Smrt 157 lidí navíc zavinil nekvalitní software.

Letadlo registrace ET-AVJ typu Boeing 737 MAX mělo naplánovaný let z Addis Abeby do Nairobi. Na jeho palubě se nacházelo celkem 149 cestujících, včetně manželky a dvou dětí slovenského poslance Antona Hrnka (SNS) a slovenské humanitární pracovnice Danicy Olexové, a nic nenasvědčovalo tomu, že by do cíle neměli doletět v pořádku. Nicméně už tři minuty po startu obdrželo letiště v Addis Abebě nouzové volání, které žádalo o návrat. Letiště žádosti vyhovělo a odklonilo další lety, aby mělo letadlo volný prostor. Boeingu se ale přistát nepodařilo. Místo toho se zřítil u města Bishoftu, 62 km jihovýchodně od Addis Abeby. Havárii nikdo nepřežil.

Čtěte také: Drama na palubě airbusu: Pilot zemřel během letu, kolega to cestujícím oznámil interkomem

Vzpoura strojů

„Ethiopian Airlines je jedna z nejbezpečnějších linek na světě. V této fázi nemůžeme vyloučit nic,“ odpovídal na otázky novinářů generální ředitel společnosti Tewolde Gebremariam, když úřady pátraly po příčině nehody. Nalezení a vyzvednutí dvou černých skříněk bylo oznámeno 13. března 2019 a celá událost se měla brzy vysvětlit. Jak se ukázalo, za katastrofu byl odpovědný tzv. Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), funkce stabilizace letu vyvinutá společností Boeing.

Příčina chyby MCAS spočívala ve vadných senzorech, které udávaly hodnoty rozdílné o 59 stupňů. Kvůli tomu systém MCAS mylně vyhodnotil, že je letadlo nebezpečně nakloněné čumákem vzhůru, a tak jej začal naklánět dolů. Když piloti zjistili, proč se jim letadlo stále naklání dolů a proč se jim nedaří získat manuální kontrolu, rozhodli se jej vypnout, tím ale vyřadili z provozu vyvažovací plošky, které jim umožňovaly vyrovnat letadlo do stabilní polohy. Situace byla zlá a posádka požádala o návrat na letiště.

Řídící věž žádosti vyhověla a naváděla posádku na přistávací dráhu. Aby zvládla manévr potřebný pro návrat, zapnula posádka systém pro řízení vyvažovacích plošek. Tím se ale aktivoval i MCAS a znovu naklonil čumák dolů. Letadlo se podle instrukcí řídící věže otočilo, MCAS ale stále tlačil čumák dolů. Letadlo, mířící k zemi rychlostí 50 m/s, po chvíli zmizelo z radarů a zřítilo se k zemi. Ke srážce došlo v 08:44 hodin ráno, pouhých 6 minut po startu. Ukázalo se, že podobná závada vedla ke katastrofě v Indonésii o několik měsíců dříve. Americký úřad pro letectví oficiálně oznámil, že letadla Boeing 737 MAX 8 disponují chybným softwarem, a celosvětově odstavil všechny stroje, které MCAS využívaly.

Zdroje: CBS/NPR

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora