Při srážce Boeingu a stíhačky zahynulo 162 lidí. Havárie letu 58 byla největší leteckou tragédií své doby
Kolize dopravního Boeingu s vojenským stíhačem měla paradoxně nejmenší dopad na člověka, který ji zavinil.
Stejně jako v případě většiny leteckých nehod, také letu 58 japonských aerolinek All Nippon nepředcházelo nic neobvyklého. Boeingem 727-821 se 30. července 1971 z letiště v Sapporu vracelo 155 pasažérů a 7 členů posádky zpět z výletu na ostrov Hokkaidó do Tokia. Letadlo se před 14. hodinou vzneslo do vzduchu a vystoupalo do své letové hladiny 28 000 stop, tedy přibližně 8,5 kilometru, aby se o několik minut později v nekontrolovatelném pádu zřítilo k zemi. Havárii, kterou zapříčinil střet s vojenským letadlem, které v oblasti provádělo nácvik, nikdo z pasažérů ani posádky nepřežil, čímž se havárie letu 58 stala ve své době nejtragičtější událostí letectví.
Když 41letý pilot Saburo Kawaniši, který měl na svém kontě přes 8 000 letových hodin, startoval ze vzletové dráhy letiště v Sapporu, nepředstavoval si, že ho na pravidelné lince do Tokia, konkrétně na letiště Haneda, potká cokoliv neočekávaného. Obavy zřejmě nemělo ani 155 pasažérů, z nichž 125 tvořili pozůstalí vojáků padlých ve druhé světové válce. Z ostrova Hokkaidó se vraceli domů a ve vzduchu měli strávit necelé dvě hodiny. V momentě, kdy se let ustálil a dosáhl letové hladiny FL280 však začala série událostí směřovat k tragické havárii, kterou přežil jen ten, kdo ji způsobil.
Vizualizace havárie:
Oním přeživším byl pilot ve výcviku Jošimi Ičikawa, který se svým instruktorem kapitánem Tamocem Kumou prováděl nácvik bojových manévrů v oblasti, kterou měl prolétat Boeing japonských aerolinií. O možné kolizi však piloti letounů F-86 Saber kvůli chybě v komunikaci až do poslední chvíle nevěděli a varování instruktora směrem k žákovi bohužel přišlo moc pozdě. Když Ičikawa dostal rozkaz, aby se vyhnul přilétajícímu Boeingu, nestihl včas zareagovat a křídlem své stíhačky poškodil ocasní plochy dopravního letadla. To začalo v nekontrolovatelném pádu rychle ztrácet výšku a nabírat rychlost, aby se vinou přetížení krátce po střetu rozpadlo ve vzduchu. Pilot Saberu se dostal do ploché vývrtky, což mu zabránilo v katapultování, dokázal se však z kabiny stíhače dostat a na padáku se jen s menším zraněním snesl k zemi. Trosky Boeingu 727 a stíhače F-86 pak dopadly poblíž města Šizukujši v prefektuře Iwate.
Během vyšetřování nehody byl za viníka označen kapitán Kuma, který byl následně odsouzen za zabití z nedbalosti ke třem letům odnětí svobody s tříletým odkladem. Pilot ve výcviku byl obvinění zproštěn na základě rozsudku o nezaviněném zabití. Nehoda však měla dohru ve vedení Japonských vzdušných sil, ze kterých odstoupil náčelník štábu generál Jasuhiro Ueda. Rezignaci pak podal i generální ředitel Agentury obrany (tehdejší Ministerstvo obrany) Kejkiči Masahura a oba převzali za nehodu osobní odpovědnost. Havárie letu 58 zůstává nejtragičtějším incidentem aerolinek All Nippon a druhou nejsmrtelnější nehodou Boeingu 727 za letem Mexicana 940, při kterém v roce 1986 zahynulo 167 pasažérů a členů posádky.