Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?
      K vaší registraci máte od nás iPrimu bez reklam na 24 hod. zdarma.

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku

1,5 milionu ztracených vojáků. Obrovský německý útok se proměnil v chaotická jatka

Co by se stalo se Zemí, kdyby všichni lidé najednou vyskočili? Konečně známe jasnou odpověď

První číslo časopisu Prima ZOOM v letošním roce bude o svobodě, přírodě, historii a cestování

Jánošíkova krutá smrt se skutečně stala. Jeho zbojnický život se však od mýtů výrazně lišil

První fotky nových měsíčních skafandrů ukazují jejich nevídanou ohebnost

Prima ZOOM slaví 10. narozeniny a spouští novou image kampaň

Vlk napadl v Česku člověka. Tady je 6 rad, které vám můžou zachránit život

Války
24. dubna 2014 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

GALERIE: Své parazity měly i bombardéry a vzducholodě, krev jim ale nepily

goblinplane

  • Zavřít

goblinplane

Parazitní stíhací letouny dnes najdete už jen v muzeích, ale byly doby, kdy se s nimi seriózně experimentovalo. Měly se totiž stát osobními strážci těžkých bombardérů či jejich prodlouženými rukami.

Kde se vzala stíhačka - parazit?

Myšlenka sestrojit parazitní stíhací letoun je stejně stará jako válčení ve vzduchu. Když na počátku první světové války velitelé armád přišli na to, že se vzducholodě i letouny těžší než vzduch dají použít k bombardování pozemních cílů, narazili na problém. Protivník se je totiž snažil ze všech sil sestřelit. Bombardéry bylo potřeba před dotírajícími nepřátelskými stíhačkami bránit. Tak přišly ke slovu kulomety a střelecké věže. Jenže jejich účinek nebyl rozhodně dokonalý. Navíc dodatečná obranná výzbroj zvyšovala váhu bombardérů a vzducholodí, což jim ubíralo na nosnosti bomb.

Bylo zjevné, že nejlepší obranou by byl útok, útok vlastních stíhaček, jež by bombardovací stroje hlídaly. Stíhačky však mají obecně mnohem kratší dolet. To platilo i na začátku první světové války. Navíc tehdy byly docela pomalé, takže než odstartovaly vstříc vysoko letícím vzducholodím nebo bombardérům, ty už svůj náklad svrhly a daly se na cestu domů. Británii v oněch časech sužovaly nájezdy německých zepelínů. Jenže stíhačky nemohly ve vzduchu nepřetržitě hlídkovat a na zepelíny číhat.

Pověsíme stíhačku pod vzducholoď

Proto v polovině roku 1915 napadlo jisté britské důstojníky Usborna a Irelanda podvěsit stíhačku pod vzducholoď. Vzducholoď by letoun vynesla do potřebné výšky a vypustila by jej proti nepříteli, až by se opravdu objevil. Jenže první pokus na začátku roku 1916 dopadl katastrofálně, stíhačka se zřítila a oba průkopníci zahynuli. Technologický pokrok v letectví však během válečných let pokročil natolik, že vzducholodě se v podstatě staly pro bombardovací operace nepoužitelnými. V Británii i Německu je však úplně nezavrhli. Měly totiž daleko větší dolet i nosnost než i ty nejvýkonnější okřídlené stroje. Idea parazitních letounů, které by si vzducholoď nosila s sebou, tedy nezmizela. Jen se proměnila. Vzducholodě už neměly fungovat jako bombardéry, ale jako vzdušné letadlové lodě pro parazitní stíhače.

Zajímavosti

Zvěno

22. dubna 2014

Němci po válce museli dát chtě nechtě přednost vývoji civilních vzducholodí kvůli mírovým smlouvám. Britové však s letadlovou vzducholodí opravdu krátce experimentovali. V roce 1925 upravili vyztuženou vzducholoď R33 a opatřili ji záchytnou hrazdou pod trupem. Zkoušky s lehkými kurýrními jednoplošníky DH 53 i stíhacími dvouplošníky Gloster Grebe vybavenými přistávacími háky nad křídly probíhaly v letech 1925 a 1926. I když dopadly úspěšně a strojům se mnohokrát podařilo na hrazdě „přistát“ i z ní „odstartovat“, Britové do služby letadlové vzducholodě nezavedli.

Parazitní oči a uši amerických vzducholodí

O několik let později to ale Američané naopak udělali. US Navy používalo vzducholodě pro hlídkování v pobřežních vodách. Parazitní letouny mohly zvýšit jejich akční rádius i akceschopnost. Proto v roce 1929 námořnictvo uskutečnilo první pokusy se vzletem z upravené vzducholodi ZR-3 Los Angeles a začalo cvičit piloty pro připravované hlídkové vzducholodě ZRS-4 Akron a ZRS-5 Macon. Jejich „prodlouženými rukami“ se měly stát malé stíhačky F9C Sparrowhawk. Ovšem i v jejich případě šlo o upravené stroje a nikoliv speciálně konstruované parazitní letouny. Původně totiž v roce 1930 námořnictvo tento typ vybralo jako malý stíhač pro klasické letadlové lodě. Na nich nakonec nesloužil, ale splňoval kritéria pro použití na připravovaných vzducholodích. A to hlavně díky svým rozměrům, protože Akron i Macon měly své letouny nést ve stísněných vnitřních hangárech.

Prototypy F9C-1 byly v roce 1931 upraveny pro novou roli lehkého stíhacího a průzkumného stroje. Dostaly navíc záchytný hák nad centroplánem horního křídla a první úspěšné „přistání“ pod vzducholodí Los Angeles se uskutečnilo na podzim roku 1931. Námořnictvo pak objednalo i dalších šest sériových strojů F9C-2 a první přistání pod Akronem proběhlo v polovině roku 1932. V dubnu 1933 však Akron havaroval a byl zcela zničen. Jednotka se sparrowhawky tak byla převelena na Macon, který vstoupil do služby jen dva měsíce po zničení Akronu.

Zajímavosti

Tip Toa a Tom Tom

22. dubna 2014

Letouny se osvědčily natolik, že nakonec létaly i bez kolového podvozku, který byl odstraněn. Vzducholodě nesly ve vnitřním hangáru tři až čtyři zavěšené sparrowhawky. Ty startovaly ze záchytné hrazdy, která je vysouvala pod trup vzducholodě, po zachycení je naopak vtahovala do hangáru. Bohužel ani Macon ve službě příliš dlouho nevydržel. V únoru 1935 došlo ke katastrofě a vzducholoď i se čtyřmi stroji na palubě byla ztracena. Do dnešních dnů se zachoval pouze jeden exemplář sparrowhawku.

Ruská zvěna – bombardéry s lesem stíhaček

Jestliže si Američané zapsali primát v podobě zavedení letadlových vzducholodí do aktivní služby, pak Rusové jako první přišli s mateřskými letouny, a dokonce je použili v boji. V Rusku se po první světové válce vzducholoděmi moc nezabývali, naopak vsadili na obrovské bombardéry s velkým doletem. Prosluli jimi především konstruktéři Sikorsky a později Tupolev. Velké bombardéry sice dokázaly na velkou vzdálenost donést velký náklad bomb, ale byly nemotorné a zranitelné podobně jako vzducholodě, nic na tom neměnila ani jejich vyšší rychlost proti vzducholodím.

V roce 1930 proto přišel s dosti neortodoxním nápadem jistý inženýr V. S. Vachmistrov. Navrhl velení letectva systém mateřského letounu a na něm zavěšených parazitních stíhaček. V Rusku už tehdy existovaly výkonné bombardéry TB-1 a TB-3 z Tupolevovy konstrukční kanceláře, takže Vachmistrovův nápad nebyl fikcí. Pro spojení bombardéru a stíhaček se tehdy vžilo označení zvěno (tedy rusky roj). Podstatou myšlenky zvěna bylo, že bombardér odstartuje s nákladem bomb a na speciálních hrazdách připojenými stíhačkami, které se těsně před cílem odpojí, pod jejich ochranou bombardér odhodí bomby a v jejich doprovodu pak doletí na domovskou základnu.

Zvěno tak mělo zajistit, že stíhačky budou mít dostatečný dolet, aby mohly bombardér chránit a navíc samy mohly nést bomby pro střemhlavé útoky na menší cíle. Vedle toho měly stíhačky výkonem svých motorů v určitých fázích letu mateřskému bombardéru pomáhat. Stíhačky byly k bombardéru upevněny speciálními kovovými rámy, jejichž západky piloti ovládali přímo z kokpitu. Při startu zvěna tak všichni stíhači seděli už přímo ve svých strojích.

Aviamatka a její podivné sestry

První zvěno označované jako Z-1 se skládalo z dvoumotorového bombardéru Tupolev TB-1 a dvou stíhaček Tupolev I-4. Ty technici upevnili nad obě poloviny křídla a zvěno vzlétlo k prvnímu zkušebnímu letu v prosinci 1931. Jednu I-4 dokonce pilotoval slavný dálkový letec a hrdina SSSR V. P. Čkalov. Zkoušky pokračovaly a vzniklo několik dalších konfigurací zvěna, přičemž základem se stal už větší čtyřmotorový bombardér TB-3. Světové prvenství si zapsalo Zvěno Z-5, když byl TB-3 pod trupem opatřen záchytnou hrazdou podobně jako americké vzducholodě Arkon a Macon ze stejné doby. Na začátku roku 1935 se totiž zkušebnímu pilotovi Stěpančekovi jako prvnímu na světě podařilo zavěsit se během letu pod mateřský letoun. Hák na svém jednoplošníku I-Z úspěšně zaklesl do hrazdy pod TB-3.

Zajímavosti

FICON

22. dubna 2014

Nejextrémnější podobu zvěna představovala tzv. Aviamatka. Ta se do vzduchu poprvé dostala v listopadu 1935 a představovala sestavu jednoho TB-3 a pěti stíhaček. Dva Polikarpovy I-16 měl bombardér pod oběma polovinami křídla, dva Polikarpovy I-5 nad nimi a jeden Grigorovič I-Z se po vzletu zavěsil na hrazdu pod trupem TB-3. Do činné služby se však v roce 1938 dostalo poněkud umírněnější zvěno Z-6 SPB, tedy jeden TB-3 se dvěma I-16 pod křídlem. Stíhačky navíc standardně nesly po dvou 250kilogramových bombách. V roce 1940 sovětské letectvo disponovalo 20 bombardéry TB-3 upravenými pro zvěno a 40 parazitními I-16, které však mohly létat i samostatně. Stejným počtem strojů disponovala i černomořská flotila na základně Jevpatoria.

Tam umístěná speciální jednotka, přezdívaná podle svého velitele Šubikovův cirkus, dokonce zasáhla do bojových operací po přepadení SSSR. V prvních měsících po vpádu Německa a jeho spojenců do Sovětského svazu uskutečnila zvěna několik útoků na cíle v Rumunsku i na mosty přes řeku Dněpr. Celkem to bylo na 30 vesměs úspěšných misí, stíhačky I-16 si vedle zásahů bombami navíc zapsaly i sestřely německých messerschmittů. V roce 1942 však z výzbroje zmizely, protože bombardéry TB-3 i stíhačky I-16 už byly beznadějně zastaralé.

Proudovou éru stíhacích parazitů otevřel skřítek

Problém jak zajistit bezpečnost bombardérů při operacích nad nepřátelským územím vyřešily stíhačky s dlouhým doletem koncem druhé světové války. Vynikaly mezi nimi především americké typy P-51 Mustang a P-47 Thunderbolt, které doprovázely americké bombardovací svazy během útoků na Německo. Jenže konec války znamenal příchod proudových letadel a také nových bombardérů, které měly tak obrovský dolet, že stíhačky s nimi opět nemohly držet krok.

Typickým představitelem poválečných superbombardérů se stal Convair B-36. Ten dokázal podnikat operace v délce až 30 hodin, tehdejší stíhačky nemohly nést palivo na tak dlouhé lety, ale hlavně jejich piloti by to nevydrželi. Ke slovu opět přišel nápad s parazitním letounem. Američtí plánovači si představovali, že několik strojů z celého bombardovacího svazu by neslo místo bomb parazitní stíhačky, jež by v případě nutnosti celou bombardovací sestavu ochránily a zase se vrátily do útrob mateřských letounů. Tak vznikla ministíhačka, která byla jako první od počátku konstruována v podobě čistě parazitní, nikoliv jen jako úprava již existujícího typu.

Mateřský B-36 měl ve své pumovnici nést tři letounky a tomu se musely přizpůsobit jeho rozměry. Americké letectvo vydalo specifikace už v roce 1944. Firma McDonnell přišla s prototypem XP-85 Goblin (tedy příznačně skřítek). Ten dostal malý proudový motor a čtyři těžké kulomety ráže 12,7 mm, naopak však postrádal klasický kolový podvozek. Byl totiž vybaven zatažitelným záchytným hákem, kterým se měl zavěšovat na výklopnou hrazdu mateřského letounu. Vznikly celkem dva prototypy, které podnikly několik zkušebních letů v letech 1948 a 1949. Přesněji řečeno bylo jich pouze sedm, a jen ve třech případech se skřítek dokázal za hrazdu zachytit.

Text: RD Na snímkyi leteckých parazitů se podívejte v naší galerii

Zajímavosti

Sparrowhawk

22. dubna 2014

Zkoušky probíhaly z paluby upraveného válečného bombardéru B-29, z B-36 tedy XP-85 nikdy neoperoval. Ukázalo se totiž, že i když sám o sobě skřítek létal dobře, „přistání“ na hrazdu spuštěnou pod trupem bombardéru bylo krajně obtížné. Turbulence vznikající kolem mateřského stroje si totiž s ministíhačkou notně pohazovala, uřídit jej tedy byl tvrdý oříšek i pro zkušební piloty. Navíc koncem 40. let už Sovětský svaz zaváděl do výzbroje velmi výkonné proudové stíhačky s velkorážnými kanony, pro které by byl skřítek velmi snadným soustem. Program tedy v roce 1949 skončil a oba prototypy putovaly do muzeí.

Na scéně se opět objevují průzkumní paraziti

Nicméně to ještě nebyl konec parazitních letounů v USA. Na pokusy se skřítkem navázal projekt FICON, který také souvisel s bombardérem B-36. Ovšem tentokrát nešlo o jeho ochranu, ale o rozšíření schopností jeho průzkumné verze RB-36. Počátkem 50. let konstruktéři začali pracovat na spojení RB-36 a průzkumné proudové stíhačky RF-84 Thunderstreak. Bombardér dostal do pumovnice opět výsuvnou hrazdu a thunderstreak byl opatřen záchytným hákem. Po zachycení se hrazda zasunula do trupu bombardéru, který pak thunderstreak nesl v polozapuštěné poloze. Stejně jako v případě skřítka mohl pilot průzkumné stíhačky zajištěné v trupu přelézt do nitra mateřského stroje. Americké letectvo dokonce výsledek projektu FICON zavedlo do služby, ale tyto speciální letouny měly krátkou kariéru, sloužily jen v letech 1955 a 1956.

Vedle programu FICON od roku 1950 Američani pracovali i na projektu Tip Tow, na nějž navázal projekt Tom Tom. Koncept těchto parazitních letounů však byl poněkud jiný. K mateřskému stroji se měly připoutávat konci svých křídel, nikoliv na záchytnou hrazdu. Mělo to přinést snížení indukovaného odporu na křídle bombardéru, což by mělo za následek menší spotřebu paliva a větší dolet. V letech 1950 až 1955 probíhaly zkoušky spojení bombardéru B-29 a dvou F-84 na každém konci jeho křídla. Problémem však bylo, že piloti stíhaček museli celou dobu letu trávit ve svých kokpitech.

Zajímavosti

Goblin

22. dubna 2014

Zkoušky ukázaly, že tento koncept je funkční a uskutečnilo se několik úspěšných spojení i rozpojení strojů za letu. Piloti stíhaček po ukotvení se ke konci křídla bombardéru vypnuli motory svých strojů, čímž šetřili palivo, a bombardér je pak doslova táhl vpřed. Jestliže manuální spojení, kdy stíhačky při „stykování“ ovládali piloti, byla úspěšná, spojení pomocí automatického řízení letu dopadlo katastrofálně. Hned při prvním pokusu elektronika selhala a bombardér B-29 i stíhačka F-84 havarovaly a všichni letci zahynuli.

V roce 1955 pak začal obdobný projekt Tom Tom, ke kterému posloužil již větší průzkumný bombardér RB-36 a průzkumná verze stíhačky F-84 jako v případě projektu FICON. Ovšem i při zkouškách v rámci projektu Tom Tom se projevila problematičnost spojení křídlo na křídlo a v roce 1956 po dalším incidentu při kontaktu letounů byl projekt rovněž ukončen. Technická komplikovanost a riziko by výhody konceptu nevyvážily, navíc v padesátých letech už přišly ve větší míře ke slovu vzdušné tankery. Do služby se hlásil i dnes již kultovní průzkumný letoun U-2 a na dveře klepala i éra špionážních satelitů. Parazitní letouny tak ztratily své opodstatnění a další se už v dějinách letectví neobjevily.

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Sdílejte článek
Štítky válka stíhačka Německo bombardér Sovětský svaz 2 světová válka paraziti Rusko vzducholoď Macon První světová válka parazitismus stíhací letouny Akron Republic F-84 Thunderjet

Návrhy pro vás

Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Tyrolsko: Hory, zázraky a medaile

Dokumentární / Přírodopisný / Kulturní a společenský
48 min, 2019, RAKOUSKO

Železná džungle

Dokumentární / Přírodopisný
49 min, 2015, SRN

Ozvěny doby ledové

Dokumentární / Přírodopisný
48 min, 2021, SRN

CRISPR: Genetické inženýrství

Dokumentární / Vědecký
52 min, 2018, SRN

Hulmani: Poslední svého druhu

Dokumentární / Přírodopisný
55 min, 2013, SRN, USA

Vybíráme pro vás

Zákony vlka

Kriminální

Dobré zprávy

Komedie

Půlnoční zpověď

Drama / Kriminální

Pálava

Komedie
Zobrazit více

Aktuální témata

Válka na Ukrajině
  • Historie konfliktu
  • COVID-19
  • Jak ušetřit
Česká kuchyně
  • Rychlé večeře
  • Oblíbená dětská jídla
  • Zdravé snídaně
ZOO
  • Můj muž to dokáže
  • Pálava
  • Máme rádi Česko
Horoskopy
  • Celebrity
  • Seriály pro ženy
  • Jak zhubnout
2. světová válka
  • Historie
  • Zajímavosti
  • Elon Musk
Bramboráky
  • Dýňová polévka
  • Kulajda
  • Bramboračka
Velikonoční mazanec
  • Velikonoční nádivka
  • Velikonoční věnec
  • Velikonoční beránek
Palačinky
  • Tvarohová bábovka
  • Brownies
  • Hrnkový perník

Neuteklo vám?

ZOO

Rodinný / Romantický

Černé vdovy

Komedie / Kriminální

Lásce navzdory

Komedie / Romantický

Zasněná láska

Komedie / Romantický / Telenovela
Zobrazit více

cnn

Kuciakův otec: O Jankovi se šíří konspirační teorie. Chtějí ho zdiskreditovat, tuším kdo Zrušit 17. listopad, nebo raději Svátek práce? Podívejte se, jak hlasovali lidé Přestěhujte se k nám a dostanete 1,7 milionu, láká švýcarská vesnička. Má to ale háček

zeny

5 nejmocnějších znamení zvěrokruhu, která vždy dosáhnou svého. Jste mezi nimi? Služka a prostitutka na Hradě? Nepopulární Marta Gottwaldová dodnes budí lítost Jak zhubnout 10 kg – jde to za měsíc i za týden? Zdravé a reálné způsoby hubnutí

fresh

Jak připravit nejlepší bramborovou kaši. Naučte se 6 jednoduchých triků Nejlepší recept na křupavé bramboráky podle Romana Vaňka Mramorová hrníčková bábovka

living

Petr Pavel s manželkou míří do Lumbeho vily. Nádherné obydlí má bohatou historii Milionář, o kterém se mluví. Takhle bydlí Vratislav Mynář a jeho manželka Alex Jak se zbavit mechu v trávníku. Doporučené vápnění může podpořit růst pampelišky

iprima

Eva Burešová odhalila utajený intimní svět. Nechala nahlédnout do svého bydlení Čenská, Svěráková či Vetchá. Jak vypadají ženy českých herců, které žijí v ústraní? Talentu mají na rozdávání. Top 10 umělců, kteří oslnili svými výkony

cool

Nový horor je tak drsný, že diváci utíkají z kin brečet a vyhodit večeři ze žaludku. Dokoukáte jeho trailer? 9 věcí, které nevíte o Smrtonosné pasti 2: Našli jste v ní padoucha z Terminátora 2? 4 nejlepší filmové vesmíry: Od Avengers ke Star Wars

doma

Víte jak šetřit energie i vaši peněženku? Máme pro vás 10 tipů Lze česnek zpracovat v kuchyni beze zbytku? Ukážeme vám, jak na to Ptactvo je potřeba v zimě dokrmovat. Zlikviduje škůdce!

autosalon

Nová kamera na mostech pokutuje řidiče za jeden z nejčastějších prohřešků. Je první, která to umí Radar posílá pokuty za 3,9 km/h navíc. Je to past na řidiče, do které může spadnout každý Nejnovější teoretické otázky v autoškolách jsou záludnější, než byste čekali. Vyzkoušejte si je

Populární témata

Nejlepší filmy 2022 Masopustní masky Velikonoční přání Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby Mafia Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Partička Svařené víno MS v hokeji 2023 Velikonoce 2023 Tatarák podle Pohlreicha FIlmy od Marvelu Velikonoční svátky Aloe vera Program a výsledky MS v hokeji Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Vše o houbách Velikonoční zvyky Tabulky a skupiny MS v hokeji

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nastavení soukromí
Apple Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.