Mladík přinutil Tetris, aby začal zase od začátku. Rychlost hry na úrovni 255 byla děsivá
Legendární hru sovětského programátora Alexeje Pažitnova se „dohrát“ podařilo už před nějakým časem, pohled na dokončení hry se ale může lišit. Původní verze Tetrisu nepočítala s tím, že by se někdo dostal na úroveň 30. Později byla limitem úroveň 157, kdy se verze hry pro konzoli Nintendo Entertainment System kvůli chybě sama zastaví. Michael Artiaga ale nakonec došel až do úrovně 255 a přinutil Tetris skočit zpět na začátek.
Ač se to možná nemusí zdát, i v době realistických a komplexních videoher je stařičký Tetris stále aktuálním tématem. Jistě, legendární hru už hráči nehltají masově, nicméně i nadále se kolem ní točí náruživá komunita, která mimo jiné pořádá i pravidelná mistrovství světa. Mimo turnaje se pak někteří hráči snaží posouvat své limity a útočit na rekordy, kterých lze ve hře dosáhnout. A jeden z nich se pojí i s vlastním dohráním, které bylo ještě donedávna považováno za nemožné.
Mohlo by vás také zajímat: Nejlepší hry všech dob: Wolfenstein 3D nakopl novou éru stříleček
Dohrát a pokračovat dál
Přesto teprve 16letý Michael Artiaga dokázal, že je v lidských silách překonat vysokou rychlost Tetrisu v pokročilých fázích hry a spatřit tzv. znovuzrození, kdy se počítadlo úrovní vynuluje a z 255. levelu se stane level 0. Hráči z Texasu se to podařilo za necelou hodinu a půl, přičemž na své cestě musel překonat několik velkých překážek. Tou největší je fakt, že právě kvůli vysoké rychlosti se hra stává nestabilní a bez zásahu do jejího kódu je takřka nemožné dostat se za 157. úroveň. Na finále rekordní hry se můžete podívat zde.
Hráč by musel kromě skládání kostek v bláznivé rychlosti vyhodnocovat celou řadu proměnných v podobě pohybů či míst, kam posílat kostky, a to alespoň prozatím zvládá jen umělá inteligence. V první řadě tedy musel Artiaga verzi hry upravit, což ale podle pravidel a usnesení komunity není považováno za podvod nebo usnadnění, takže je rekord platný.
Nelehká cesta k cíli
Pak je nutné pustit se do hraní a v pravou chvíli uplatnit stále ještě relativně nový způsob ovládání hry, umožňující reagovat na rychle padající kostky. Jde o tzv. hypertapping, kdy jiným úchopem ovladače konzole NES lze dosáhnout rychlejších pohybů a teoreticky hrát Tetris donekonečna. Jenže ani to nestačí k tomu, aby se hráč dostal na úroveň 255 a mohl v důchodu vyprávět vnoučatům, na jaký životní milník se mu podařilo v mládí dosáhnout. V některých kritických místech se hra špatně vykresluje nebo používá barvy, které významně ztěžují orientaci. Jde například o tmavě zelenou barvu kostek na černém pozadí hry, takže je hraní po určitou dobu velmi nepřehledné. Artiaga ale nakonec nejvíce narazil na úrovni 235, kde objevil vážnou chybu.
Čtěte také: První dohrání Tetrisu v historii: Třináctiletý kluk našel finále, které bylo smrtelníkům doteď zapovězeno
Zatímco na všech úrovních stačí k posunu o jednu dál deset odstraněných řad kostek, na úrovni 235 to bylo pro Artiagu neuvěřitelných 810 odstraněných řad. Až poté se počítadlo konečně posunulo a do cíle zbýval už jen kousek. Nakonec ale Artiaga dosáhl svého cíle a navíc po restartu hry ještě nějakou chvíli pokračoval. Jeho výsledné skóre činilo 29,4 milionů bodů a neuvěřitelných 4216 odstraněných řad.
Zdroj: Popular Science, ArsTechnica
Video, které jste mohli minout: Nejlepší česká střílečka odhaluje parádní novinky, se kterými bude ještě realističtější