Počítače a tablety ve školách ničemu neprospívají, tvrdí velká studie
Jak moc prospívají moderní technologie ve školách při výuce? Rodiče na učitele tlačí, aby bylo moderních výukových pomůcek čím dál více, ale fakta ukazují, že by možná bylo lepší učit postaru…
V úterý tento týden byla zveřejněna velká studie OECD, která měla zjistit vliv moderních technologií na kvalitu výuky. A výsledky?
Asi tři čtvrtiny dětí ve školách používají počítače – ale podle výsledků to nemá žádný měřitelný pozitivní dopad na jejich studijní výsledky. Zajímavé jsou údaje o tom, že na špičkových asijských školách, kde jsou moderní technologie zcela samozřejmou součástí života, se při výuce počítače, tablety a mobilní telefony využívají spíše střídmě.
Čísla jsou velmi přesvědčivá: V Řecku stráví žáci s počítači denně asi 42 minut, v Austrálii je to doknce 58 minut. Oproti tomu v Jižní Koreji je to pouze 9 minut a v Hong Kongu 11 minut! Andreas Schleier, který o tomto výzkumu informovat, konstatuje: „Ve třídách, které počítače využívají, je jejich vliv přinejmenším rozporuplný. Studenti, kteří počítače používají často při výuce, mají výrazně horší výsledky – a to i s přihlédnutím k jejich demografii.“
Vědci porovnávali studentské schopnosti na řadě speciálních testů, například na Pisa testu, a to v několika desítkách zemí. Pro mnoho ministerstev školství (i firem, které školám dodávají výpočetní techniku) bude velkým zklamáním, že „vzdělávací systémy, které významně investují do komunikačních technologií, nevykazují viditelné zlepšení ve výsledcích v oblastech jako je matematika, přírodní vědy ani čtení…“
Podle zprávy by učitelé a školy měli mnohem lépe s moderními technologiemi pracovat. Jak konkrétně, to však už OECD neporadila…