Pneumatiky jsou mrtvé. Ať žijí pneumatiky!
Revoluční pneumatiky, které nedávno testovala jen americká armáda, se začnou vyrábět i pro normální automobily. A zřejmě to bude revoluce v automobilismu.
Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat, nemohou píchnout a vydrží spoustu let, aniž byste je museli měnit. To je budoucnost, kterou představila americká společnost Polaris. Před lety je představila americká firma Polaris a zdá se, že na ně nazrává čas.
Jde o další ukázku toho, jak pomáhají vojenské technologie i civilnímu životu. Přestože je Polaris první firmou, která slibuje tyto pneumatiky už v dohledné budoucnosti, pracují na této revoluční technologii i další společnosti. Jak vlastně budou pneumatiky fungovat?
Polaris Airless Tyres - armáda
V principu podobně jako kolo bicyklu. Hmotnost bicyklu se rozkládá na celou konstrukci pomocí drátěné výplně – u pneumatiky auta budou hrát tuto úlohu jakési plástve. Kolo bude navíc tak pružné, že se plně vyrovná současným pneumatikám. Konstrukce nových kol navíc umožňuje, aby se kola dokonale zbavovala tepla – což je jeden z největších problémů současných pneumatik. V praxi to znamená, že se pneumatiky budou muset měnit mnohem méně než současné typy.
Jak dopadla armáda?
Armáda už má s tímto druhem kol pozitivní zkušenosti. Původně totiž byly navržené právě pro ni: hlavním smyslem jejich konstrukce byla schopnost odolat střepinám šrapnelů. Také odolávají střelbě z pušek i automatických zbraní. Pak se ale ukázalo, že plástvová konstrukce má ještě několik nečekaných výhod, které ji přímo předurčují k tomu, aby nahradila klasické pneumatiky. Například jsou výrazně tišší.
Polaris Airless Tyres - off-road
Na podobné pneumatice pracuje už i pneumatikový gigant Michelin, který svou vizi představil už roku 2005. Jeho futuristické kolo nemá vnitřní prostor vyplněný buňkami, ale strukturou, která připomíná spíše pavoučí síť. Zpátky se nedrží ani společnost Bridgestone, vůbec největší výrobce pneumatik na světě. Ta s vlastní pneumatikou bez vzduchu přišla roku 2011, ale v současné době ji stále ještě testuje.
Společnost Polaris má náskok především díky armádním testům, které pneumatiku vystavily takovému zatížení, jaké by ji normálně ani nemělo potkat.
Text: RD