Bizarní reakce pilota utrhla motory a strhla letadlo. Smrt 260 lidí způsobil podivný výcvik
Letecké katastrofy: Nové důkazy S2 (2) - Negativní výcvik American Airlines
Pouhé dva měsíce po událostech 11. září 2001 čelily Spojené státy dalšímu hroznému leteckému neštěstí, které si vyžádalo životy všech lidí na palubě i obyvatel na zemi.
Ve čtvrti Belle Harbour v americkém New Yorku se 12. listopadu 2001 zřítilo letadlo Airbus A300B4-605R, které bylo na pravidelném mezinárodním osobním letu American Airlines. Zemřelo všech 260 lidí na palubě, tedy 251 cestujících a 9 členů posádky, a 5 lidí, kteří se nacházeli v místě dopadu. V první chvíli panovala obava z dalšího teroristického útoku, okamžitě byly evakuovány důležité budovy města včetně Empire State Building a sídla Spojených národů.
Vyšetřování se okamžitě ujala Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB), která začala zkoumat trosky letadla a vyslýchat svědky nehody. Celkem vyšetřovatelé vyslechli 349 svědků a získali obrázek letadla, které nejdříve ztratilo svislou ocasní plochu a následně dva motory. Trosky letadla nevydaly žádný důkaz o cizím zavinění nebo technické závadě, naštěstí měli vyšetřovatelé k dispozici záznam z černé skříňky. Vysvětlení celé záhady vyšetřovatele zaskočilo a vrhlo nepěkné světlo na společnost American Airlines.
Snaha pilotů způsobila rozpadnutí letadla Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Dva motory spadly na obytnou oblast Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Část letadla Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Zasažená oblast po pádu letadla Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Odklízení obětí tragédie Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Zrádný výcvik pilota
Letadlo odstartovalo z mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho, odkud směřovalo na mezinárodní letiště Las Américas v Santo Domingu. Stroj se vznesl do vzduchu minutu a 40 sekund po letu Japan Airlines. Jakmile dosáhl určité výšky, dostal se do turbulence způsobené právě předchozím letadlem. V kokpitu seděli kapitán Edward States a první důstojník Sten Molin, jenž v době nehody letadlo pilotoval.
Jakmile se stroj dostal do turbulence, Molin začal prudce manipulovat s kormidlem, které stáčel z jedné krajní polohy do druhé. Tím vyvinul tlak na ocasní plochu, ta zatížení nevydržela a utrhla se. Letadlo začalo padat. Protože oba piloti dělali, co mohli, aby stroj dostali pod kontrolu, začal stroj rotovat a ztratil oba motory, které dopadly na obytný dům a benzinovou stanici. Letadlu už se ale pomoci nedalo.
Čtěte také: V New Yorku spadlo letadlo. Hrozivě vypadající nehodu pilot přežil
Z Molinova počínání zůstával rozum stát. Proč zkušený pilot přistoupil k tak bizarnímu řešení? Odpověď byla ještě děsivější – Molin postupoval v souladu s výcvikem, který mu zajistila společnost American Airlines. Zběsilý pohyb kormidlem byl podle všeho standardní procedurou, s níž firma školila své piloty. Podle zprávy NTSB šlo o nepotřebné a extrémní zásahy do řízení, o to smutnější je, že letadlo by se v turbulenci samo stabilizovalo, pokud by Molin do řízení nezasáhl. Po vydání této zprávy společnost American Airlines upravila svá školení tak, aby se podobným incidentům předešlo.
Zdroj: Encyclopedia Britannica