13. června 2024 15:10

Připomíná Zemi. Na nově objevené planetě by mohli přežít lidé

Je vhodná pro budoucí kolonizaci? Všechno má jeden důležitý háček.

Vědci z University of Warwick oznámili, že se jim podařilo objevit novou obyvatelnou planetu velikosti Země. Tento objev byl učiněn ve spolupráci s agenturou NASA a Evropskou vesmírnou agenturou (ESA). Planeta, která nese označení Gliese 12 b, má podle vědců stejnou teplotu, jakou zažila Velká Británie během veder v roce 2022, a je jednou z mála známých kamenných planet, na nichž by teoreticky mohli přežít lidé. Vzdálenost planety 40 světelných let však znamená, že je příliš daleko na to, abychom se s ní mohli blíže seznámit.

Význam objevu a charakteristiky planety

„Je to opravdu vzrušující objev, který pomůže našemu výzkumu planet podobných Zemi v celé naší galaxii,“ uvedl astrofyzik Thomas Wilson pro BBC. Doplnil, že se teplota povrchu planety odhaduje na 42 stupňů Celsia, ale vědci si stále nejsou jisti, jaká je její atmosféra, samozřejmě za předpokladu, že vůbec nějaká existuje. Gliese 12 b oběhne kolem své vlastní verze Slunce – chladného červeného trpaslíka nacházejícího se v souhvězdí Ryb – za necelých 13 dní a je podobně velká jako Země.

Čtěte také: Převratný objev NASA. Exoplaneta připomíná Zemi, může na ní existovat voda a s ní i život

Vzdálenost Gliese 12 b od nás je však značným problémem, a to i při snaze vysledovat cokoliv aktuálního. Jak vědci upozornili, obraz, který se k nám dostává, pochází de facto z roku 1984, protože tak dlouho trvalo, než k nám světlo z Gliese 12 b doputovalo. Přesto je pro tým astrofyzika Thomase Wilson fascinující, že jde o nejbližší planetu o velikosti Země a hlavně že má příznivou teplotu.

Larissa Palethorpe, spoluvedoucí studie a doktorandka na University of Edinburgh a University College London, uvedla, že se jedná o jedinečného kandidáta pro další studium atmosféry, které by mohlo odhalit některé aspekty vývoje naší vlastní sluneční soustavy. „Země zůstává obyvatelná, ale Venuše kvůli úplné ztrátě vody nikoli. Atmosféra Gliese 12 b by nás mohla hodně naučit o tom, jakými cestami se planety během svého vývoje ubírají,“ podtrhla významnost objevu.

Zdroj: BBC, University of Warwick