Ruská armáda má novou superzbraň. Bumerang!
Ruská armáda chce po dlouhých letech půstu novou výzbroj a Putinova vláda se snaží do ní pumpovat finance, co to jde. Není tedy divu, že tamní zbrojovky přicházejí s novými projekty.
Jednou z bolestí ruské armády jsou tisíce obstarožních kolových obrněných transportérů BTR s nevyhovující konfigurací pro moderní bojiště. Velení armády vyčíslilo, že bude v příštích deseti až patnácti letech potřeba pořídit kolem deseti tisíc nových kolových obrněných transportérů a bojových vozidel pěchoty. V současné době tvoří páteř flotily kolových obrněnců ruské armády starší typy BTR-80 a BTR-82A i beznadějně zastaralé BTR-70.
Ruské ministerstvo obrany už před několika lety zadalo vývoj nového kolového transportéru, když odmítlo projekt BTR-90, což byla jen další vývojová varianta BTR-80. Nové vozidlo mělo mít modulární konstrukci a svou koncepcí se zcela odpoutat od celé vývojové linie původních vozidel BTR s motory vzadu. Vývoj probíhal v tichosti bez mediální pozornosti a teprve nyní byla oficiálně odhalena podoba nového stroje i předběžné parametry. Nový obrněnec nese pojmenování Bumerang a má se stát hlavní výzbrojí brigád rychlého nasazení, bude tedy zastávat podobnou roli jako typ Stryker v americké armádě.
Zcela nová koncepce
Od šedesátých let zachovávaly sovětské a ruské kolové obrněné transportéry koncepci s motorem umístěným v zádi, přičemž dveře pro výsadek se nacházely na bocích mezi druhou a třetí nápravou. Moderní transportéry a bojová vozidla pěchoty však mají motory v přídi a jejich pěchotní družstva vystupují a nastupují dveřmi na zádi. A přesně takovouto podobu měl dostat i nový ruský obrněný transportér, proto velení armády odmítlo připravovaný typ BTR-90. Ovšem v případě nového typu Bumerang nepůjde pouze o kolový obrněný transportér, je totiž projektován jako univerzální platforma, takže se objeví i jako bojové vozidlo pěchoty, stíhač tanků, samohybná houfnice, nosič protiletadlových raket, průzkumné vozidlo, obrněná sanita atd.
První zmínka o obrněnci jménem Bumerang se objevila v roce 2010 s tím, že by mělo jít o vozidlo na ruské poměry zcela nové koncepce. To nepřímo potvrdilo i odmítnutí již zmiňovaného BTR-90 ze strany ministerstva obrany o rok později, které tak dalo přednost bumerangu, i když existoval jen na papíře. Teprve v roce 2013 si mohly jeho první prototyp tajně prohlédnout vládní špičky Ruska v továrně výrobce obrněné techniky Uralvagonzavod v Nižním Tagilu. Není bez zajímavosti, že u zrodu bumerangu stáli i francouzští specialisté ze zbrojní pobočky korporace Renault. Jaká je role Francouzů v dnešní fázi vývoje bumerangu, ovšem není známa. Faktem je, že původně měli na starosti pohonnou a převodovou soustavu vozidla a systém řízení palby.
Ovšem po tom, co ministerstvo obrany v roce 2011 oznámilo, že dává přednost projektu Bumerang, došlo k poněkud paradoxní situaci. Totéž ministerstvo totiž objednalo v Itálii a Francii několik kusů nejnovějších kolových obrněných transportérů k testům. Vypadalo to, že chce donutit ruské konstruktéry k větší aktivitě, protože se objevily spekulace, že by nové obrněnce mohly nakonec pocházet ze zahraničí. Rusko například v oné době nakoupilo desítky lehkých obrněných vozidel LMV italské provenience místo domácích typů.
Každý si někdy něco vypůjčí
Z dnešního pohledu se ale zdá, že Rusko chtělo tímto způsobem získat technologické vzorky pro vlastní vývoj. Podobné podezření existuje i v případě francouzských výsadkových lodí Mistral, které si Rusko objednalo před pár roky, ale kvůli podpoře separatistů a teroristů na Ukrajině se Francie rozhodla je zatím nepředat do ruských rukou. Původně měly první dodávky nových obrněnců pro armádu probíhat už letos, ale program má skluz a bumerangy tak ruské jednotky dostanou až příští rok...
Zcela nový stroj, ale nijak výjimečný
Bumerang je na ruské poměry revolučním strojem v oblasti kolových transportérů, protože opouští zaběhnutou koncepci starších vozidel rodiny BTR. Ovšem z hlediska konstrukčních trendů se pouze zařazuje po bok většiny dnes vyráběných moderních kolových obrněnců. Má tedy čtyři hnané nápravy, motor je umístěn v přídi, výsadkové dveře na zádi a nese dálkově řízenou bojovou věž. Posádku tvoří velitel, řidič a střelec, v zadní části je místo pro sedmičlenný výsadek.
Prototyp má bojovou věž osazenou rychlopalným kanonem 2A42 ráže 30 mm a lehkým kulometem ráže PKM 7,62 mm. Po stranách věže jsou pak umístěny dva dvojité odpalovací komplety protitankových řízených střel Kornet EM. Hmotnost bumerangu bude dosahovat až 20 tun, stroj si zachová schopnost plavby, podobně jako je tomu u starších bétéerek, proto je na zádi opatřen dvěma vodomety. Oproti původním plánům zmizel francouzský motor a v přídi vpravo najde své místo ruská pohonná jednotka UTR-32TR s výkonem okolo 380 kW. Odolnost v základní konfiguraci nejspíš zajistí ochranu proti střelám do ráže 7,62 mm a fragmentům granátů a dělostřeleckých projektilů, ovšem k dispozici bude i přídavné keramické pancéřování, které posádku ochrání i před střelami do ráže 14,5 mm.
DP