Litva si objednala německé obrněnce. Odradí obrněný Boxer Putina?
Politika ruského prezidenta Putina a jeho suity je strašákem pro mnoho sousedů Ruska. Obavy mají především pobaltské země, které v poslední době výrazně investují do výzbroje svých armád.
V pobaltských zemích se dlouhá léta spoléhalo na pomoc ze zemí NATO a tyto malé země své armády udržovaly, dá se říci, v podvyživeném stavu. Pokud došlo na nějaké investice, nakupovala se levná vyřazená nebo starší nepotřebná výzbroj od západních zemí. To se teď mění, příkladem je nedávno podepsaný kontrakt mezi litevskou vládou a společností ARTEC na dodávku zcela nových těžkých obrněnců z Německa.
Litva dostane v příštích letech 88 vysoce odolných a silně vyzbrojených kolových bojových vozidel pěchoty Boxer vybavených bojovými věžemi izraelského původu. Typ Boxer představuje v současnosti absolutní světovou špičku v kategorii kolových obrněných vozidel.
ARTEC, což je společný podnik německých zbrojovek Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Rheinmetall, zahájí dodávky litevských boxerů v příštím roce. Obrněné vozidlo Boxer se tímto dostane do výzbroje třetí země, zatím slouží v armádách Německa a Nizozemí, celkem je zatím objednáno téměř 700 kusů, včetně strojů pro Litvu.
Stovky boxerů v německých a nizozemských barvách
Boxer, označovaný také jako GTK (Gepanzertes Transport Kraftfahrzeug) nebo MRAV (Multirole Armoured Vehicle), je univerzálním vozidlem konstruovaným na modulovém principu. Vedle německých společností se na jeho vývoji a výrobě podílejí i firmy z Nizozemí. Projekt odstartoval už v druhé polovině 90. let minulého století a původně šlo o spolupráci mezi Německem, Británií a Francií. Jenže v roce 1999 se Francie vydala vlastní cestou, na jejímž konci dnes stojí obrněná vozidla rodiny VBCI. V roce 2001 se ale k projektu připojilo Nizozemí, o další dva roky později pro změnu z něho vycouvala Británie. Nicméně na vývojové práce neměly tyto změny výraznější vliv, první německý prototyp bojového vozidla Boxer tak spatřil světlo světa v roce 2002, v roce následujícím pak jeho nizozemská varianta.
Ale náročné zkoušky i rozpočtové škrty v obou zemích vedly k tomu, že původně plánovaný začátek sériové výroby se posunul z roku 2004 do roku 2008. Nizozemí požadovalo až 400 kusů boxerů, nakonec ale objednávka zněla pouze na 200. Německo v roce 2006 objednalo 272 boxerů v různých verzích a v roce 2014 dalších 131, výhledově by Bundeswehr mohl disponovat až 600 stroji, protože v roce 2020 skončí životnost letitých obrněných vozidel Fuchs. Šance se pro typ Boxer znovu otvírá i v Británii, její armáda po lavírování mezi různými koncepcemi pozemních obrněných sil opět uvažuje o zavedení kolových vozidel se znakem náprav 8x8. Zkouškami momentálně prochází i varianta určená pro australskou armádu.
Největší, nejtěžší a nejodolnější
Boxer patří mezi nejlépe chráněná a vysoce odolná kolová bojová vozidla a obrněné transportéry na světě. To dokazuje i jeho nejvyšší bojová hmotnost činící 33 až 36 tun, jež je na úrovni moderních pásových bojových vozidel pěchoty. Boxer tak váží v průměru o 10 tun více, než naprostá většina jeho konkurentů v dané kategorii. Konstrukční specialitou boxeru jsou vyměnitelné tzv. mission module. Na podvozek je možné za velmi krátký čas instalovat požadovaný pancéřovaný modul podle charakteru mise. Zatím existuje sedm nástavbových modulů, které lze velmi snadno na vozidle měnit, každý má speciální trojitou podlahu odolnou proti výbuchům. Jde o moduly, které z boxeru udělají obrněný transportér, bojové vozidlo pěchoty, velitelské vozidlo, pancéřovanou ambulanci, logistické vozidlo, ženijní vozidlo nebo servisní vozidlo. Německá armáda plánuje i modul protiletadlového systému nebo dělostřelecký modul.
Vysokou odolnost proti zásahům odpovídající Levelu 4 podle normy STANAG boxeru zajišťuje korba tvořená pancéřovými prvky vyrobenými z různých kovových slitin, kompozitů a keramických hmot. Pancéřování je modulární a nechybí možnost navěsit na korbu přídavné segmenty. Řečí čísel, boxer je schopen odolat střelám ráže 14,5 mm ze všech stran, což je v kategorii kolových obrněných vozidel nevídaná věc. Přídavné pláty můžou úroveň odolnosti zvýšit až na Level 5. Špičková je i ochrana podvozku a dna korby proti minám a výbušným nástražným systémům. Díky moderním výrobním technologiím se boxer vyznačuje i sníženou tepelnou a radarovou signaturou, je tedy obtížně zjistitelný běžnými detekčními zařízeními.
Obrněné monstrum, jakým boxer bezesporu je, musí pohánět dostatečně silný motor. Boxer má v přídi německý dieselový powerpack MTU 8V 199 TE20 o výkonu 530 kW, který dokáže stroj rozjet až na 103 km/h, zásoba vezeného paliva vystačí na 1100 km.
Výzbroj podle libosti
Vozidla Boxer můžou být vybavena nejrůznějšími bojovými věžemi a výzbrojí. Německá i nizozemská armáda mají své boxery vyzbrojené především těžkými a lehkými kulomety nebo granátomety. Existují však i verze s dálkově řízenými německými věžemi osazenými kanony ráže 20 a 30 mm i protitankovými řízenými střelami. Litva si boxery objednala ve verzi bojové vozidlo pěchoty a nechala je osadit izraelskou bojovou věží Samson Mk. II s kanonem ráže 30 mm a izraelskými protitankovými střelami Spike-LR. Jen pro zajímavost, jde o další vývojový stupeň věže, kterou jsou vybaveny české pandury.
Text: DP