Italové postavili „tank“ na kolech, je jediný na světě
Seznamte se s novinkou italské válečné mašinérie
Těžká hlavňová výzbroj velkých kalibrů je doménou bojových tanků a dělostřeleckých systémů. Existují však nepočetné výjimky, které se dají spočítat na prstech jedné ruky. Jejich pomyslným králem je italská novinka v podobě kolového stíhače tanků pojmenovaného Centauro II.
Starý dobrý Centauro
Označení Centauro už nějakou dobu v italské armádě znají. Od 80. let totiž má armáda z Apeninského poloostrova ve výzbroji kolové stíhače tanků B1 Centauro s kanonem ráže 105 mm. Je to poměrně málo používaná kombinace, tedy kolový podvozek a mohutná palebná síla. Podobná vozidla má ve větší míře ve své výzbroji kromě italské armády už jen armáda francouzská.
Kolová obrněná vozidla mají totiž proti tankům a pásovým obrněným transportérům několik nevýhod. Mají horší průchodivosti těžkým terénem a jsou méně odolná, ohrožení pro ně představují i malorážové rychlopalné kanony bojových vozidel pěchoty. Ovšem na druhou stranu jsou mnohem lehčí, tudíž mobilnější, nedělají jim potíže dlouhé přesuny ani letecký transport, jsou levnější na provoz a také vykazují mnohem menší provozní opotřebení. Právě taktická mobilita a levnější provoz jsou důvodem, proč vůbec B1 Centauro i obdobné francouzské typy vznikly.
U italské armády B1 Centauro s kanonem ráže 105 mm představuje vhodný doplněk palebné podpory k tankům Ariete. I když kanon ráže 105 mm je pro poměrně lehké vozidlo úctyhodná výzbroj, na některá nejnovější obrněná vozidla a tanky už nemusí stačit. Proto si italská armáda vyžádala vývoj ještě ničivějšího prostředku a má zájem až o 136 kusů, které by původní Centaura měly nahradit. Od roku 2010 tak pod taktovkou konsorcia firem Iveco a Leonardo-Finmeccanica probíhal vývoj stroje nazvaného Centauro II. Výsledek se poprvé veřejně představil na letošním zbrojním veletrhu Eurosatory 2016. Jde o unikátní kombinaci osmikolového obrněného transportéru s bojovou věží nesoucí tankový kanon ráže 120 mm. Jde o nejsilněji vyzbrojené kolové obrněné vozidlo na světě, které se svou palebnou silou a účinností vyrovná všem soudobým bojovým tankům.
Lehký, pohyblivý... ale zranitelný
I když Centauro II disponuje ničivou silou jako tanky, má vůči nim jen asi poloviční hmotnost. Srdcem je dieselový motor Iveco Vector o výkonu 533 kW, který jej dokáže rozpohybovat až na rychlost přes 100 km/h. Dojezd po silnici činí asi 800 km. Primárně jde o stíhač tanků určený k ničení obrněných vozidel protivníka, ale může zastávat i roli bojového vozidla pěchoty, vozidla palebné podpory i průzkumného vozidla. Precizní přesnost střelby za jízdy je zajištěna stabilizací kanonu ve všech rovinách a to i při natočení věže, což není u vozidel tohoto druhu obvyklé.
Jak již bylo řečeno, hlavní výzbroj tvoří kanon ráže 120 mm, jde o odvozenou verzi zbraně použité u tanku Ariete. Má především snížený zpětný ráz, protože Centauro II váží polovinu tanku Ariete. Centauro II může využívat veškerou standardní tankovou munici NATO, včetně programovatelných projektilů. Posádku tvoří čtyři muži – velitel, střelec, řidič a nabíječ, nicméně vozidlo je vybaveno poloautomatickým nabíjecím systémem, nabíječ tedy funguje spíše jako podavač munice. Její menší část je umístěna v nabíjecím zařízení, většina je ale umístěna v zadní části korby oddělená od posádky. Ta je tak chráněna v případě nepřátelského zásahu před výbuchem vezené munice. Vedle hlavního kanonu Centauro II disponuje ještě spřaženým kulometem ráže 7,62 mm a dálkově ovládanou věžičkou s kulometem ráže 12,7 mm nebo granátometem ráže 40 mm.
Podvozek je opatřen nezávislým zavěšením kol a hydropneumatickým odpružením, které umožnuje měnit světlou výšku vozidla. Kola jsou napojena na centrální systém dohušťování a disponují systémem run-flat, díky kterému je možná jízda i s prostřelenými pneumatikami.
FOTO: Leonardo-Finmeccanica
Text: DP