FOTOGALERIE: Boeing představil nový nadzvukový letoun pro budoucí americké stíhací piloty
S čímpak vyrazí američtí piloti příště? My už to víme.
Pilotní adepti amerického vojenského letectva si dnes své letecké ostruhy získávají na strojích, které jsou mnohem starší než oni. V pilotních školách totiž stále slouží letité stroje Northrop T-38 Talon, které přišly do služby na začátku 60. let.
T-38 Talon je dvoumístná varianta známého lehkého stíhacího letounu F-5 Freedom Fighter a jeho sériová výroby skončila na začátku 70. let. Základní a pokračovací výcvik pro létání na nadzvukových strojích tak pilotní žáci amerického letectva absolvují na stojích, které byly vyrobeny dříve, než se sami narodili. T-38 sice za dobu desítek let prošel několika modernizačními kůrami, ale dnes už jde o koncepčně i letovými charakteristikami beznadějně zastaralý stoj. To bylo velení letectva jasné už kolem přelomu tisíciletí, proto v roce 2003 odstartoval program T-X, v rámci něhož měl vzniknout zcela nový pokročilý cvičný letoun i s celým výcvikovým systémem. Jenže nedostatek financí a různé odklady zapříčinily, že ani dnes nástupce T-38 u amerického letectva nelétá. To by se ale mělo konečně změnit.
Vítěze programu T-X a nástupce T-38 by mělo velení letectva po srovnávacích zkouškách několika kandidátů vyhlásit příští rok a první letka s novými letouny by měla být prohlášena za operačně schopnou v roce 2024. Nový letoun bude vstupní branou do světa nejnovějších amerických bojových letounů F-22 a F-35, tedy i do informačního managementu moderního digitálního bojiště. Pilotní žáci se v novém letounu budou učit nejen létat a bojovat, ale také ovládat navigační a zaměřovací systémy, ale i koordinovat operace s dalšími komponenty ozbrojených sil na zemi i ve vzduchu. V rámci programu T-X tak letectvo nedostane jen nové letouny, ale celý výcvikový komplex, včetně pozemního vybavení, simulátorů a pokročilých výcvikově-operačních hardwarových i softwarových systémů. Je tedy jasné, že půjde o velmi lukrativní kontrakt, jen v první fázi bude chtít americké letectvo pořídit na 350 letounů, výhledově by to mohlo být až 1000 strojů.
V rámci programu T-X bude americké letectvo prověřovat čtyři kandidáty. Jde o původně jihokorejský typ T-50A, který byl pro potřeby programu T-X upraven ve spolupráci americké firmy Lockheed Martin a korejské korporace KAI. Druhým kandidátem je poněkud tajemný stroj zatím známý jako Model 400 od společnosti Northrop. Northrop je původním výrobcem T-38 a podle všeho je Model 400 notně přestavěnou a zmodernizovanou modifikací talonu. Northrop původně zamýšlel připravit ve spolupráci s BAE Systems modifikaci typu Hawk, ale nakonec šel svou cestou a Model 400 se poprvé ukázal na veřejnosti v srpnu tohoto roku. Dalším potenciálním nástupcem talonu v programu T-X je „amerikanizovaná“ verze italského cvičného letounu M-346, kterou pod označením T-100 nabízí americká společnost Raytheon s italským výrobcem Leonardo-Finmeccanica.
Před pár dny a jako poslední představil své želízko v ohni Boeing, který na něm spolupracuje se švédskou společností SAAB. Zatímco první tři kandidáti jsou buď známé a už používané typy nebo jejich speciální modifikace, Boeing T-X, jak se prototyp oficiálně jmenuje, je úplnou novinkou. Boeing a SAAB se kvůli vývoji letounu pro program T-X spojily v roce 2013 a od té doby se skrytě a potají rodil stroj, který nevychází ze žádného existujícího letounu, pouze jsou v něm použity součásti a komponenty známé u jiných typů. To jednak urychlilo vývoj a jednak zlevní výrobu.
Zatím existují dva prototypy Boeingu T-X. Jeden poslouží na pevnostní pozemní zkoušky, druhý se podrobí letovým testům, vzlétnout by měl poprvé do konce tohoto roku. Nový stroj má být sice pokročilým výcvikovým nástrojem, nicméně specialisté Boeingu a SAABu jej stavěli tak, že se chová a létá jako klasická stíhačka. Řada technologií, výrobních postupů i systémů u Boeingu T-X pochází z letounů Boeing F/A-18 Super Hornet a JAS-39 Gripen. Technologie výroby je prý natolik pokročilá, že při sestavování většiny konstrukčních celků letadla není zapotřebí speciálních nástrojů. K výrobě některých komponent konstruktéři použili i 3D tisk.
Mnoho odborníků předpokládalo, že Boeing se SAABem představí pro program T-X nějakou modifikaci dvoumístného gripenu, ale letoun má zcela nový originální trup s dvojicí směrovek, podobně jako je tomu například u F-22 nebo F-35. Paralela s gripenem spočívá v jednomotorové koncepci a stejném motoru General Electric GE404 (ten pohání ve dvojici i F/A-18). Vybavení a ergonomie kokpitů plně odpovídá nejnovějším trendům u bojových letounů 5. generace, je také patrné výrazné výškové odstupnění obou pilotních prostorů, kvůli dobrému výhledu instruktora. Stroj je prý konstruován tak, aby zvládal přetížení až 7,5 g a pilotní žáci v něm mohli nacvičovat i tankování paliva za letu či noční operační létání. Přestože letectvo primárně nepožadovalo možnost nést externí výzbroj, Boeing T-X může mít pod křídlem celkem čtyři závěsníky pro výzbroj.
Text: DP