Několik největších mostů světa stojí v Číně. A další přibyl právě teď.
Čína otevřela další megastavbu – most v deltě Perlové řeky. Má to obchodní dopad a zároveň jde o politický symbol.
Na sociálních sítích aktuálně běží vtip: „Čína má nejdelší most přes moře na světě. Stavba trvala 9 let a měří 55 kilometrů. D1 se staví od roku 1939 a není hotová dodnes.“ Ponechme stranou historii výstavby oprav naší nejproblematičtější dálnice D1, která by byla hned na celý seriál článků, a přibližme si onu čínskou fenomenální stavbu, která stála život 18 dělníků (některé zdroje píší o deseti) a další stovky byly zraněny.
Letecký pohled na rozestavěný most
Základní data
Most měří 55 km a spojuje Hong Kong, Macao a Zhuhai a jeho piloty jsou zabudovány do delty Perlové řeky. Obsahuje i umělé ostrovy. Jeden z nich slouží jako místo uprostřed rozsáhlých vodních prostor, kde se most mění na podvodní tunel o délce 6,7 km, podobně, jako je to například v tunelu mezi Francií a Velkou Británií. Vše je navrženo a postaveno tak, aby odolalo jak zemětřesení, tak tajfunu. Čína si od mostu slibuje nejen další rozjetí místní ekonomiky, ale i zvýšení turistického ruchu, což je s ekonomikou v přímé návaznosti. Nově by se cesta mezi výše zmíněnými městy měla, tedy pokud nebudou dopravní zácpy, zkrátit na tři a půl hodiny. Narážka na dopravní zácpy není náhodná, cesta z Prahy do Brna by taky měla trvat něco přes dvě hodiny… Kritikové mostu poukazují i na poměrně vysokou cenu 20 miliard dolarů a je jen logické, že takovéto „megastavbě“ se nevyhnula korupce, která byla následně čínskou policií vyšetřována.
Čína a Hong Kong
Hong Kong a Macao jsou v Číně označovány jako „Las Vegas Asie“ nejen pro obrovskou koncentraci kasin, které generují obrovské zisky. Most je ovšem i politickým symbolem – vzkazem, podívejte se, co dokážeme, a zároveň je dalším vláknem komunistické pavučiny, která Hong Kong připoutává k pevninské Číně. Odborníci odhadují, že v roce 2030 projede denně přes most 29 100 aut s 126 000 pasažéry. Jednoduchým výpočtem zjistíte, že by v každém autě průměrně sedělo 4,3 pasažéra, takže do výpočtu bezesporu musely být zahrnuty i autobusy.
Text: Topi Pigula