Cestopisný Přírodopisný

Bernina Express

Bernina Express je nejvýše položenou alpskou tratí. Vlaky na ní překonávají 196 mostů a jejich protivníkem je sníh a led. Trať je položena v divoké přírodě Grisonska. Začala se stavět v roce 1889 a byla vybudována za pouhých 12 let jako jednokolejná úzkorozchodná železnice. Dnes trať měří 170 kilometrů a vede z Grisonska do Itálie. Bernina Express začíná v městě Chur a přejezd Alp vlaku zabere čtyři hodiny. Vlak cestou projíždí kolem místních středověkých hradů. Pak už začne stoupat do hor. Trasa je nebezpečná, hrozí sesuvy půdy na trať. Vlak překoná řeku Albulu přes viadukt Solis. V roce 2014 právě v tomto úseku tratě sesuv půdy zasáhl vlak se 140 cestujícími. Úsek trati Thusis je zapsaný na seznam Světového dědictví Unesco. Vlak se dostává do pohoří Albula. První zastávkou v této části Alp je Tiefencastel. Blízká vesnice Brienz má velký problém. Celá obec i s okolními loukami se postupně sesouvá do propasti. Vše zhoršuje i skutečnost, že se hora nad vesnicí celá drolí. V ohrožení je i železniční trať. Další velkou zastávkou je Svatý Mořic. Cesta k němu je mimořádně krásná. Viadukt Landwasser je 65 metrů vysoký a patří k nejelegantnějším mostům v celém Grisonsku. Trať ústí přímo z viaduktu do tunelu, což zážitek z jízdy po viaduktu ještě umocňuje. Z Bergünu do obce Preda vlak stoupá horním údolím pohoří Albula. Převýšení je zde 416 metrů. Je tady točitý tunel. Uvnitř hory se vlak otočí o 360 stupňů. V zimě po zdejších silnicích auta neprojedou, jediným spojením obcí se světem je tady právě vlak. Tamější viadukty fungují také jako ochrana před povodněmi a lavinami. Tunel Albula přes Grisonské Alpy je unikátním železničním dílem dlouhým 100 metrů. Právě na tomto úseku železnice přepraví ročně 12 miliónů turistů a místních. Na zamrzlém jezeře Svatého Mořice se dodnes každý rok konají koňské dostihy. Skijöring, jak se tyto dostihy, kdy kůň táhne lyžaře, nazývají, vymysleli právě zde, ve Svatém Mořici, angličtí turisté v roce 1906. I dnes blahobyt místních závisí na turismu. Další zastávkou vlaku je Morteratsch, kde v současnosti probíhá zajímavý výzkum a pokus, jak donutit ledovec znovu růst. Alp Grüm je poslední švýcarskou stanicí. V zimě se sem člověk dostane pouze vlakem. Místní lidé mají v zimě problémy se zásobováním vodou, prameny totiž zamrzají. I odpadky se odsud musejí odvážet po železnici. Železničáři v zimě bojují se sněhem a ledem a snaží se stále udržet trať sjízdnou. Ospizio Bernina je nejvýše položenou stanicí této železnice. Leží ve výšce 2 253 metrů nad mořem. Kousek za ní je jezero Bianco. Z italské stanice Poschiavo je do cíle železnice, Tirana, ještě třicet kilometrů. Cesta je z kopce a kvůli intenzivnímu brzdění trvá přes hodinu. Sklon trati je 70 promile a jedná se o nejprudší úsek celé dráhy. Těsně před cílovou stanicí vlak ještě v Bruziu projede kruhovým viaduktem a otočí se o 360 stupňů. Tento viadukt je nejoriginálnější stavbou celé dráhy. Bernina Express propojuje Švýcarsko a Itálii.

Sdílejte pořad

Nejnebezpečnější železnice světa

Omlouváme se, pod tímto pořadem nejsou dostupná žádná videa.

Populární filmy na Prima Zoom

Vybrané pořady z Prima Zoom

Zoom témata