Nejlepší filmy s UFO: 12 sci-fi o kontaktu s mimozemšťany, které musíte vidět

Filmů zabývajících se létajícími talíři a meziplanetárními setkáními je celá řada. Občas vyprávějí o únosu lidí mimozemšťany, jindy o snaze navázat komunikaci a někdy se zaměřují na nekompromisní střet civilizací. Které z nich byste rozhodně neměli minout?

První kontakt lidstva s návštěvníky z vesmíru je častým námětem sci-fi děl, ačkoli z něj naše pokolení obvykle nevyjde příliš dobře. Občas bývá taková situace vykreslena jako prostý střet dvou světů, jež nemohou koexistovat, jindy se autorům zase podařilo tematizovat xenofobní strach z něčeho neznámého či přesahujícího naše chápání. Následující tucet filmů představených v chronologickém pořadí se tímto fenoménem zabývá nejzajímavěji, nejpoutavěji či nejatraktivněji.

Den, kdy se zastavila Země (1951)

Na samém počátku studené války, konkrétně v roce 1951, se zrodila jedna ze sci-fi klasik, která prostřednictvím kontaktu s mimozemským druhem upozornila na tehdejší pozemské problémy – především na rozjíždějící se závody v nukleárním zbrojení. Mimozemšťan Klaatu společně s androidem Gortem přinášejí mírové poselství z vesmíru, které však nejednotní zástupci Země nejsou ochotni vyslechnout. Jak víme z historie, tento apel proti násilí a národním konfliktům bohužel nepadl na příliš úrodnou půdu.

The UFO Incident (1975)

Pozapomenutý televizní film na první pohled zaujme jen účastí slavného Jamese Earla Jonese (hlas Dartha Vadera), přitom se však jedná o dramatizaci hojně medializovaného únosu Barneyho a Betty Hillových. Případ z roku 1961 byl totiž prvním veřejně známým případem kontaktu vesmírných bytostí s americkými občany. Smíšený manželský pár nejprve nahlásil pozorování létajícího talíře a během události oba manželé ztratili vědomí. Později si v hypnotickém stavu údajně vybavili další detaily, podle nichž se dokonce ocitli na palubě vesmírné lodi. Právě tento případ stál za následnou popularitou filmů i knih o kontaktu s mimozemšťany a zavedl řadu stereotypů, jež známe dodnes (jako třeba oslepující světlo či ztrátu paměti po mimozemském únosu).

Blízká setkání třetího druhu (1977)

Málokterý filmař si dovolil s tak atraktivním tématem zacházet tak neopulentně jako Steven Spielberg, který při precizním vykreslení toho, jak by mohl vypadat první kontakt lidské rasy s návštěvníky z vesmíru, neztratil ze zřetele důraz na humanistické poselství. Na svou dobu se jeho film pyšnil i skvělými audiovizuálními efekty, jejichž pomyslným vrcholem je komunikace mimozemské lodi pomocí hudby. Biblické motivy v kombinaci s využitím tehdejších technologických výdobytků (čili počítačů) spojily moderní prvky s těmi tradičními – a Blízká setkání třetího druhu se stala jedinečným filmem, jehož pojetí kontaktu s jinými civilizacemi nepřestává být podnětným.

E.T. - Mimozemšťan (1982)

Ikona 80. let a jeden z největších úspěchů Stevena Spielberga. Dobrosrdečný mimozemšťan, jehož jeho druhové zanechali na planetě Zemi, se snaží dostat domů a nemůže mu v tom pomoct nikdo jiný než obětavý chlapeček. Dětské dobrodružství má do seriózních pojednání o kontaktu tvorů z jiné planety s lidmi samozřejmě velmi daleko, avšak dodnes nabízí hřejivou alternativu k obvykle mnohem trudnějším sci-fi dílům: Co kdyby se lidé a ufoni přece jen mohli kamarádit?

Propast (1989)

Méně známý a divácky vděčný film Jamese Camerona se sice odehrává na pozadí studené války, avšak v jeho jádru je kontakt s mimozemskou civilizací – netradičně se nacházející nikoli za hranicí atmosféry, nýbrž naopak hluboko na oceánském dně. Za pozornost stojí především o půl hodiny delší speciální verze, v níž kontakt s podmořskou mimozemskou rasou dává hlavnímu hrdinovi v podání Eda Harrise náhled na rozličné hrůzy, jimiž lidstvo dokáže samo sebe ničit – a také nadějný návod, díky němuž máme i naději na záchranu…

Oheň v oblacích (1993)

Podle autobiografického románu Travise Waltona ze 70. let byla o necelé dvě dekády později natočena filmová adaptace, která dodnes patří mezi nejprecizněji zpracovaná díla o únosu mimozemšťany. Dřevorubec Walton byl podle svých tvrzení unesen a podroben různým experimentům, což je ve filmu podáno o poznání dramatičtěji než v původní knize. Na snímku je samozřejmě patrný malý rozpočet a rovněž dějový oblouk rozhodně není složitý, ovšem jako zdramatizovaná rekonstrukce jednoho z nejznámějších případů kontaktu s mimozemskou rasou poslouží dobře.

Star Trek VIII: První kontakt (1996)

Osmý filmový Star Trek je o prvním lidském kontaktu s mimozemšťany... a také o tom, jak se posádka Enterprise pod vedením Jeana-Luca Picarda postavila snad nejobávanějším nepřátelům Nové generace: Borgům. Odlidštění a uniformní příslušníci borgské armády představují mimozemskou hrozbu, jež ohrožuje samou podstatu lidství – totiž emoce a individualitu. Hrozba ztráty osobní identity je pro idealistickou posádku Enterprise velmi znepokojivá a neakceptovatelná, díky čemuž se jedná o jeden z nejsilnějších startrekovských příběhů. Phasery a warpový pohon nehrají zdaleka takovou roli jako otázky po principech lidství, jež je třeba zachovat i tváří v tváří vyhlazení.

Den nezávislosti (1996)

Tento blockbusterový milník se stal nejvýdělečnějším filmem roku 1996 a zahájil popularitu velkorozpočtových katastrofických snímků. Jak je pro (především pozdější) tvorbu Rolanda Emmericha typické, nejednalo se o subtilní vztahové drama založené na hloubce postav, nýbrž o velkolepý biják stojící na monumentální destrukci pozemských výdobytků. Nekompromisnímu vyhlazení lidské rasy, které nemile následuje první kontakt s mimozemšťany, v tomto případě nepředcházejí složitá vyjednávání. Emmerich prostě nechá obrovské vesmírné lodě podniknout rozsáhlý a koordinovaný útok na Zemi a... bohatě to stačí.

Kontakt (1997)

Jodie Foster jako vědkyně z programu SETI pro hledání mimozemských civilizací zachytí signál ze vzdáleného souhvězdí a má za úkol ho prozkoumat. Do příběhu podle známého astronoma Carla Sagana dále zasahují politické, mocenské i náboženské zájmy, jejichž zpodobnění způsobilo v 90. letech docela velký rozruch. Poselství režiséra Roberta Zemeckise však spočívalo především v tom, že víra a věda se nemusejí vzájemně vylučovat, nýbrž mohou smysluplně existovat vedle sebe – ať už se mimozemšťané ve vesmíru vyskytují, či nikoli.

Akta X – Film (1998)

Nelze vynechat kultovní seriál 90. let, který se dočkal i pár filmů dále rozvíjejících jeho mimozemsky paranoidní mytologii. V tom prvním Mulder a Scullyová nestandardně vyšetřují výbuch bomby, ale postupně se dostávají k tomu, co fanoušky vždy bavilo – odhalují vládní konspiraci spočívající v plánovaném obsazení Země mimozemšťany. Z mnoha příběhů, jež dostaly v Aktech X prostor, nelze vybrat jen jeden, který by nejlépe zachytil situaci prvního kontaktu s vesmírnými vetřelci. Ten filmový je nicméně tak dobrý, že tu opravdu nemohl chybět.

Znamení (2002)

Tajemné symboly v kukuřičném poli jsou snad největším klišé mimozemské snahy o kontakt s lidskou civilizací. Legendární režisér M. Night Shyamalan se na to však vykašlal a nabídl Mela Gibsona v úloze vyhořelého kněze, jenž zkoumá možnosti víry tváří v tvář nevysvětlitelnému úkazu – a postupně zjišťuje, že kruhy v obilí nejsou zdaleka jedinými znameními, s nimiž se musíme vypořádat. Král mysteriózních příběhů si asi mohl vymyslet ledacos. Nakonec si však vystačil s jednou pensylvánskou farmou, díky níž ukázal, že pro ty největší záhady nejspíš ani není třeba odlétat do vesmíru.

Příchozí (2016)

V duchu Blízkých setkání třetího druhu natočil Denis Villeneuve sci-fi drama, jehož hlavní hrdinkou je lingvistka s tváří Amy Adams. Ta se snaží zabránit konfliktu s příchozími mimozemskými organismy, které se zpočátku z neznámých příčin ocitly na planetě Zemi. Nejistota ohledně záměru vesmírných návštěvníků je přitom vykreslená stejně dobře jako složité hledání komunikačních možností, v tomto případě jazyka umožňujícího různým živočišným druhů alespoň rámcové porozumění velmi složitým věcem. Leckdo se tak možná trochu ztrácel, i přesto byl však výsledek naprosto dechberoucí.

ZDROJ: Autorský článek

Mojmír Sedláček

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom