21. června 2022 06:00

Oblohu po 158 letech rozsvítí přímka pěti planet Sluneční soustavy. Vzácný jev doplní i Měsíc

Poprvé za posledních 158 let můžeme pozorovat vzácný jev – do jedné přímky se na noční obloze ráno ve středu 22. června seřadí pět okem viditelných planet Sluneční soustavy a k mimořádnému úkazu se připojí i Měsíc.

Červnovou ranní oblohu od 22. června na několik dnů ozdobí jedno velké planetární divadlo. Jestliže bezprostředně po západu Slunce na obloze žádná z planet Sluneční soustavy vidět nebude, začnou se postupně během noci objevovat Merkur, Venuše, Mars, Jupiter a Saturn a před rozedněním vytvoří nad východním a jihovýchodním obzorem unikátní přímku. Poprvé ji můžeme pozorovat nad ránem 22. června, Měsíc se připojí 23. června.

Jako první se uprostřed noci objeví Saturn následovaný v dalších hodinách Jupiterem a Marsem. Venuše se přidá za rozbřesku a 30–40 minut před východem Slunce celou přímku doplní Merkur. Všechny planety budou viditelné pouhým okem.

Astronomický atlas

Planety se přitom seřadí tak, jak jdou po sobě směrem od Slunce, takže mohou posloužit i jako přírodní astronomický atlas. Na místo Země, ze které planetární přehlídku sledujeme, se pak mezi Venuši a Mars dočasně zařadí Měsíc. Ten kolem ranních planet jen prochází – nejblíže se potká s Marsem na vzdálenost asi tři stupně ve čtvrtek 23. června a sobotu 25. června bude necelé dva stupně od Uranu. Nakonec v neděli brzy ráno bude ve vzdálenosti necelých tří stupňů nad Venuší.

Podobně unikátní seřazení planet a Měsíce mohli naši předkové naposledy pozorovat 25. března 1864, tedy v roce, kdy byl vědecky poprvé popsán druh Homo neanderthalensis, rakouský horolezec Paul Grohmann provedl prvovýstup na nejvyšší dolomitskou horu Marmolada a anarchisté spolu s marxisty založili v Londýně První internacionálu.

A nakonec dobrá zpráva pro všechny amatérské i profesionální pozorovatele. Vzhledem k očekávané jasnosti všech zúčastněných planet – a pochopitelně i Měsíce, který byl v úterý 21. června v 5:11 poslední čtvrti – bude jejich unikátní seřazení viditelné i ve velkých městech.

ZDROJ: Space.com