26. května 2022 06:00

Nejvzdálenější hvězda ve vesmíru má konečně jméno. Potěší fanoušky Pána prstenů

Nejvzdálenější hvězda ve vesmíru (Zdroj: NASA Goddard)

Nejvzdálenější známá hvězda ve vesmíru dostala jméno podle postavy od spisovatele J. R. R. Tolkiena. Paprsek světla z ní na Zemi letí neuvěřitelných 12,9 miliardy let.

Začátkem roku 2022 objevil tým astronomů z Univerzity Johnse Hopkinse nejvzdálenější známou hvězdu, jakou kdy lidstvo spatřilo. Jen pro představu, paprsek světla k nám vesmírem letí neuvěřitelných 12,9 miliardy let, což je delší doba, než po kterou naše planeta vůbec existuje. A další srovnání přináší údaje o dosavadním rekordmanovi – hvězdě Ikarus –, odkud světlo letí k zemi 9,4 miliardy let.

Nově objevená hvězda je ale zajímavá i z jiného důvodu, a sice díky svému jménu, které nepochybně polichotí všem fanouškům fantasy. Jméno jí totiž nepřímo udělil slavný spisovatel J. R. R. Tolkien, protože hvězda je nyní známa jako Earendel.

Náhodný objev

„Původní inspirací pro název byla Tolkienova postava Eärendil,“ potvrdil ve svém vyjádření pro magazín IGN doktorand zmíněné univerzity Brian Welch. „Jakmile jsme si byli dostatečně jistí, že objekt je skutečně hvězda, začal jsem vymýšlet možná jména a Eärendil byl jedním z prvních, které mě napadly,“ dodává vědec. Hvězdu objevil už v roce 2020, ale dva roky trvalo ono ověřování všech výpočtů a výsledků sledování.

V době objevu studoval Welch tzv. Slunovratový oblouk, což je galaxie, odkud Earendel pochází, a využíval při tom efektu gravitačních čoček. Ty extrémně zvětšují obraz světla, který jimi prochází, takže lze sledovat i na Zemi velmi vzdálené galaxie. „A protože jsem se na ně zaměřil, náhodou jsem našel i velmi vzdálenou hvězdu,“ dodal Welch.

Hrátky s jazykem

Zpět ale ke jménu, ve kterém jste už určitě zaznamenali drobnou změnu. Odpověď samozřejmě musíme hledat v etymologii, resp. v Tolkienově okouzlení tímto lingvistickým oborem. Eärendil je jméno fiktivní postavy ze Silmarillionu, který slouží jako historický podklad pro příběhy, které mnoho z vás zná ve formě Hobita nebo Pána prstenů. Eärendil je ostatně otcem Elronda a vzdálený předek Aragorna, i když o to v tuto chvíli nejde.

Podstatný je přímo Eärendilův osud, který mu přiřkl setrvání na své lodi Vingilot, která navždy pluje po nebesích a shlíží na lidi a elfy, kteří ji nazvali Gil-Estel, tedy Hvězda naděje nebo Jitřenka. Protože ale vše vznikalo v Tolkienově hlavě, už dopředu se inspiroval staroanglickým slovem Earendel, který plní význam zmíněné Jitřenky a perfektně padne i na objevenou hvězdu.

Pokud bychom se k ní měli ještě na chvíli vrátit, důležité je zmínit, že její velikost překonává naše Slunce asi 50krát. Na druhou stranu ale hvězda pohasíná a září 1–10milionkrát méně jasně než Slunce. Její objev pak lidstvo posunul blíže k možnosti pozorovat úplně první generaci hvězd, což je další detail, díky kterému je její přezdívka Jitřenka obzvláště výstižná.

Zdroj: IGN