9. srpna 2022 10:30

Potvrzeno: Zemi zasáhl první mezihvězdný objekt. Jak moc je podobný tajemnému Oumuamua?

Meteorit CNEOS 2014-01-08 byl skutečně mezihvězdným tělesem. Nyní se jeho podobnost s tajuplným objektem Oumuamua chystají vědci řádně prověřit.

V polovině dubna roku 2022 informoval vědecký tým astrofyzika Amira Siraje, že naši planetu zasáhl meteorit CNEOS 2014-01-08 z hlubin vesmíru. Šlo o první zaznamenanou srážku Země s objektem z jiné než Sluneční soustavy, což však bylo nutné nejprve složitě dokázat. Ona složitost spočívala v tom, že trajektorii meteoritu sledoval vojenský satelit a Siraj podle svých slov nevěřil, že se kdy ministerstvo obrany pro NASA vyjádří. Nakonec ale Siraj odpověď na podezřele vysokou rychlost objektu, a tudíž jeho možný původ obdržel a spolu s profesorem přírodních věd na Harvardově univerzitě Abrahamem Loebem mohli začít slavit unikátní objev.

Jedinečný objev

O několik měsíců později nicméně přichází s plánem, jak meteorit, který dopadl u severovýchodního pobřeží Papuy-Nové Guineje, vyzvednout z oceánu a poskytnout tak lidstvu unikátní pohled na jeho složení. Možnost podívat se, jak vypadá struktura hornin mimo náš hvězdný systém, tu nikdy v minulosti nebyla a Siraj navíc nevylučuje, že je objekt umělý. To ostatně tvrdí také o dvou zbývajících objektech, které se pohybují ve Sluneční soustavě a víme o nich, že z ní nepocházejí. Jde o meteorit Oumuamua a kometu Borisov, které prozrazuje jejich vysoká rychlost a trajektorie, k jejich zkoumání ale máme velmi daleko.

Proto zpět k meteoritu CNEOS 2014-01-08, který leží v oceánu a je s největší pravděpodobností rozdroben na úlomky. Veškerá naděje ale není ztracena, protože údaje o sledování z družice v kombinaci s údaji o větru a oceánském proudění mohou poskytnout přiměřenou oblast hledání o velikosti pouhých 10 × 10 kilometrů. Důležité také je, že úlomky by měly být magnetické, takže loď s velkým magnetem by mohla potenciálně úlomky získat. Siraj a Loeb navrhují, že právě touto cestou se při vyzvedávání meteoritu vydají, a za tímto účelem se spojili s poradenskou společností zabývající se oceánskými technologiemi.

Loeb v loňském rozhovoru pro Universe Today vysvětlil, že takové pátrání by nám mohlo nabídnout příležitost skutečně vzít do rukou relikt a zjistit, zda je přirozený, zda je to skála, nebo zda malá část těchto mezihvězdných objektů může být umělá. I kdyby to ale byl jen kámen – což je zdaleka nejpravděpodobnější a nejnudnější vysvětlení – řekne nám to hodně o složení kamenné hmoty mimo naši Sluneční soustavu, a to by samo o sobě bylo cenným novým údajem.

Zdroj: Universe Today