Dokumentární 52 min, 2016, ŠPANĚLSKO, FRANCIE

Temná stránka lodní dopravy

Sdílejte pořad

Po krátkém úvodu míříme na palubu obrovské lodi Puelche, která přepravuje kontejnery. Loď je německá, kapitán je z Rumunska a pluje pod Liberijskou vlajkou. Celou loď obsluhuje jen 30 lidí, v kontejnerech je 80000 tun produktů. V současnosti je celý svět propojen, pouhá informace „Made in“ prakticky nic neříká- pouze to, kde byla poslední zastávka vašeho produktu. Rovnice je nyní taková, že jsou dovážené věci levnější než věci od místních dodavatelů. Lodě a přístavy jsou větší a větší, moře brázdí i 400metrové lodě, které uvezou v přepočtu 120km za sebou řazených kontejnerů. Čím větší loď, tím nižší náklady. Nedílnou součástí lodní dopravy jsou samotné kontejnery, ty jsou do přístavu přiváženy zapečetěné. Jen odesílatel a příjemce vědí, co je uvnitř, kapitán je informován jen ve výjimečných případech. Toho může být využíváno, probíhají tedy protidrogové a podobné kontroly. Ty ale zmapují obsah pouhých 2% kontejnerů. Přepravě vévodí firma MAERSK, o které člověk prakticky neslyší. Zajímavé je, že nejúspěšnější majitelé přepravních společností jsou veřejnosti neznámí, jsou přitom miliardáři a jejich život se podobá životům rokových hvězd. Ve svém podnikání často hazardují na hraně zákona, mnohé řeší vlajka, pod kterou loď pluje. Lodě mohou plout i pod vlajkou země, která ani nemá pobřeží. Správná volba může snížit cenu dopravy až o 65%! Pro země to je zajímavý trh, jednou ročně nabízí své výhody a ústupky. Druhou stránkou tohoto obchodu je „obchod s lidmi“, myšleno s posádkou. Také v tomto případě je výhodné sáhnout např. po lidech z Ukrajiny, Bangladéše, Filipín atd. Filipínští muži jsou nyní nejčastějšími členy posádky, ve své zemi by vydělávali několikanásobně méně. To je motivace, proč být na tomto plovoucím vězení, kde jsou bez signálu a internetu. Práce je velice nebezpečná, každoročně ztroskotá 110-120 lodí, vážících přes 300 tun. Majitelé nejsou nikterak nuceni lodě udržovat, podle toho vypadají a právě to způsobuje tak časté nehody. Lodě tak znečišťují moře, znečišťují ho i mimo pohled veřejnosti- např. při čištění lodi. Navíc jsou hlučné a frekvence šíří kolem sebe, čímž ruší komunikaci např. velryb. Lodě mají také obrovskou spotřebu paliva, a protože motory spálí cokoliv hořlavého, jezdí na zbytkový topný olej. Ten natolik znečišťuje ovzduší, že jakákoliv kontrola a snaha o snížení emisí u automobilů je při srovnání s loděmi směšná. Obyvatelé Newarku čelí skutečně toxickému znečištění, vzduch je tu těžký a citelně odlišný od jiných zdravých oblastí. Každý 4. obyvatel trpí astmatem, vše ještě zhoršují kamiony a vlaky, které dále rozváží nekonečné kontejnery. Znečištění ale nezasahuje pouze pobřežní oblast, jedy míří stovky km do vnitrozemí. Nové normy se týkají nových lodí, staré ale musí dosloužit a jejich životnost je cca 30 let. Otázkou je, jestli může planeta tak dlouho čekat. Lodní doprava přispívá hned z 4% ke globálnímu oteplování, navíc mizející ledy umožňují lodím využívat nové cesty. Námořní organizace na znečišťování sice pracuje, ale velmi pomalu- součástí organizace jsou také státy, které jsou do tohoto průmyslu zásadně zapojeny. Protože je lodní doprava stále tou nejefektivnější, nelze ji zrušit, musí se „jen“ vylepšit- změnit, zmodernizovat, zapojit nové technologie apod. Protože lodi převáží zboží pro nás- konzumenty, bylo by dalším řešením jaksi snížit poptávku- tedy i nabídku. V závěru je tu motivace v podobě štítku na oblečení, kde není pouze „Made in“, ale kde jsou skutečné údaje o tom, co mají části oděvu za sebou a odkud pochází. Možná tak bude dosaženo více uvědomělé společnosti. Dokument tím končí.

Populární filmy na Prima Zoom

Vybrané pořady z Prima Zoom

Zoom témata