reklama

Velryba s křídly, to je budoucnost amerického letectva!

Lockheed - budoucnost pro americké letectvo - Obrázek 4 Foto: Lockheed - budoucnost pro americké letectvo - Obrázek 4Foto: All

U vojenských transportních letadel se vždy hledělo hlavně na přepravní kapacitu a praktičnost. Jenže pro budoucnost už to nestačí a ke slovu přijdou nekonveční konstrukce.

Většina armád světa se musí už mnoho let potýkat se snižujícími se rozpočty, a tak se hledají úspory, kde se dá. Jednou z cest je redukce provozních výdajů a to především na pohonné hmoty a energie. Platí to i pro letectvo, které značné peníze utrácí právě za palivo. A i když by se mohlo zdát, že nejvíce ho spálí vysoce výkonné bojové letouny, není to pravda. Největší příděly paliva spolykají flotily velkých transportních strojů.

Jak tedy palivovou náročnost u transportních letounů snížit? Radikální proměnou jejich designu a aerodynamiky. Přesně toto zjištění přinesl program Revolutionary Configurations for Energy Efficiency (RCEE), kterým se zabývá americká Air Force Research Laboratory (AFRL). Dnes jsou nosnými typy amerického transportního letectva stroje C-5 a C-17, tedy relativně nové konstrukce, takový C-17 by se měl skončit svou kariéru až někdy kolem roku 2033. Nicméně už nyní nastal čas zabývat se jejich nástupcem, protože je jasné, že nemůže jít o konveční letoun v dnešním pojetí.

Už několik let u Lockheedu, přesněji v jeho proslulé vývojové divizi Skunk Works, tým designérů a konstruktérů pracuje na revolučním projektu stroje nazvaného zatím jen jako Hybrid Wing Body (HWB). Jeho podstatou je vytvoření stroje s vysokou efektivitou provozu, nízkými náklady na palivo a nízkou energetickou náročností. Budoucí stroj, jehož zamýšlenou podobu zachycují i fotografie, by měl podle výpočtů a předpokladů unést bezmála sto tun nákladu na vzdálenost kolem šesti tisíc kilometrů, přičemž ke startu mu musí stačit dráha o délce dvou kilometrů.

Aerodynamická koncepce stroje vzniká v počítačových simulacích i při zkouškách v aerodynamickém tunelu a příští rok postaví technici maketu ve čtyřprocentní velikosti, na které se budou ověřovat aerodynamické charakteristiky. Podle dosavadních výpočtů by měl nový letoun spálit až o 70 procent paliva méně než současný Boeing C-17 s nosností kolem 77 tun nákladu. Dosáhne toho díky kombinaci aerodynamičtějšího a lehčího trupu a nových úsporných motorů. Součinitel aerodynamického odporu se u HWB sníží ve srovnání s C-17 o 65 procent, nepůjde o trup v dnešním slova smyslu, ale o vztlakové těleso, které bude navíc vedle křídel generovat další vztlak. Ve srovnání s větším C-5 bude aerodynamický odpor nižší o 30 procent a konstruktéři ze Skunk Works dokonce tvrdí, že o 5 procent překoná i nejnovější airliner Boeing B-787.

Geniální uspořádání

Netradiční bude i uspořádání nákladního prostoru. Bude totiž rozdělen na přetlakovanou a nepřetlakovanou část. Dnešní transportní letouny mají přetlakované celé nákladní prostory, a systémy, které to zajišťují, jsou těžké a energeticky náročné. Přitom letouny často převážejí náklady, které nevyžadují hermetizované prostředí s kyslíkem. HWB tak bude mít o 18 procent lehčí konstrukci trupu než srovnatelný konveční stroj. K efektivitě provozu a úspoře paliva pomůže i nekonveční umístění motorů. Ty budou instalovány na pylonech za odtokovou hranou křídel. Takové řešení přinese snížení aerodynamického odporu o pět procent ve srovnání s motory umístěnými pod křídly. Navíc se zvýší účinnost jejich tahu.

Počítá se také s tím, že HWB bude sloužit i jako tankovací letoun. V takovém případě dostane do nákladového prostoru sadu velkých nádrží a pod konce křídla podvěsy s tankovacími zařízeními a ráhny či hadicemi. Tak by mohl nahradit v současnosti do služby vstupující specializovaný tanker KC-46, který doprovázejí velké kontroverze. Pokud půjde vše podle plánu, měly by se první sériové stroje vzešlé z HWB ve službách amerického letectva objevit někdy kolem roku 2033. Lockheed společně s NASA také uvažují o komerčním využití stroje pro civilní sektor, protože jeho vysoce ekonomický provoz by byl pro civilní dopravce určitě velkým přínosem.

DP

První pražské slůně živě ze ZOO Praha
TV PROGRAM
Poslední ráj orangutanů Foto:
02:40 03:30
20%
DNES V TVEvoluce zla Foto:
20.00
DNES V TVAmerická 70. léta Foto:
21.10
DNES V TVMoto cestou necestou Foto:
20.15
DNES V TVPeriskop nahoru a dolů Foto:
20.15
DNES V TVZátah: Vykoupení Foto:
22.15
DNES V TVOhnivý kuře Foto:
20.15
DNES V TVTOP STAR magazín Foto:
21.35

reklama