Dokumentární Technologický

Strážci nebes (8)

Po krátkém úvodu míříme na letiště Bournemouth (jižní pobřeží Anglie), kde ročně odbaví asi milion pasažérů. Za války bylo letiště známé jako Hurn a bylo základnou RAF. Vzniklo na přelomu let 1940 a 41 jako součást „opevnění“ proti invazi, její hrozba ale pominula a tak bylo používáno na výcvik, výsadky parašutistů a tažení kluzáků. Vznikl pluk kluzáků, ten poprvé zaútočil na Sicílii v roce 1943. Kluzáky byly úspěšné, ale měly mnohé ztráty. Používaný typ kluzáku Horsa unesl Jeep a přes 20 vojáků, nejde tedy o takové kluzáky, jaké známe dnes. Byly vyráběné z laciných materiálů, jejich mise byly považovány za jednosměrné, jednorázové. Průvodce pořadem Jules Hudson se stane pasažérem kluzáku, na nebe je vytáhne drobné letadlo. Baví se s pilotem o válce a létání s Horsou, které muselo být o poznání náročnější. Ztráty u pluku kluzáků byly děsivých 50%. Po zážitku připomíná Jules mise, kdy byly shazovány letáky s propagandistickými informacemi. S tím se začalo hned večer po rozpoutání války. Kromě takových zpráv se také tiskly návody jak sabotovat ponorku nebo se nad Německem shazovaly falešné přídělové lístky, které dělaly chaos v systému. Před dnem D se vojáci a stroje shromažďovali na jihu angl. pobřeží, Hurn nebyl výjimkou. Na tento den se chystal měsíce předem. Jules se schází s majitelem tanku Churchill, má poslední funkční exemplář. Tank byl velevýznamný během dne D a po vylodění, mohl sloužit také jako most. Churchill byl pěchotní tank, byl pomalý a pěchotu dokonale doplňoval, kryl, podporoval. Jules nahlédne dovnitř, posádka bývala tříčlenná. Usedne také k řízení a s tankem ujede pár metrů. Po úspěšné akci Overlord a osvobození Paříže přišlo letiště Hurn o své poslání, začalo být používané jako civilní letiště. To ještě trvala válka, až později se začalo létat a to s přestavěnými bombardéry. Ty létaly z Hurnu až do Sydney, což byl let na 67 hodin! Vzdálenost od Londýna nebyla zrovna praktická, po stavbě letiště přímo v Londýně našel Hurn nový účel, vyráběly se tu cvičné a dopravní letouny až do roku 1984. Podíleli se tu i na stavbě Concordu. Nyní se tu ještě vyrábí nějaké díly a udržují a rekonstruují některá letadla. Právě je tu na prodej soukromý tryskáč, který kompletně kontrolují a chystají k prodeji a bezpečnému provozu. Letiště Hurn již jako Bournemouth je úzce spjato s historií společnosti PalmAir, která odtud létala po celou dobu své velmi úspěšné existence. Po této připomínce díl končí.

Sdílejte pořad

Hurn

Populární filmy na Prima Zoom

Vybrané pořady z Prima Zoom

Zoom témata