• Nejdrsnější stroje 3 - vrtná loď
    Nejdrsnější stroje 3 - vrtná loď
Tipy

3. epizoda

18.06.2017 – ENSCO DS-6 je nejnovější vrtná loď na světě a stojí 425 milionů liber. Má za úkol vrtat ropu v hlubokých mořích a plaví se do zkušební oblasti 3 km od jihokorejského pobřeží. Během následujících dní musí projít zkouškami jak... více
18.06.2017 – ENSCO DS-6 je nejnovější vrtná loď na světě a stojí 425 milionů liber. Má za úkol vrtat ropu v hlubokých mořích a plaví se do zkušební oblasti 3 km od jihokorejského pobřeží. Během následujících dní musí projít zkouškami jak loď, tak posádka. Vrtné lodě nesou tisíce tun vrtného vybavení, které vytahují ven skrz otvor v trupu zvaný „měsíční bazén“. Na konci trubky je silný vrták a když narazí na ropu, udělá vrtná loď místo jiné lodi, která ji vytěží. První fáze testu ENSCO DS-6 musí zajistit, že dva 32 metrů dlouhé, 25 tun těžké zvedáky do sebe zapadnou. Každý vrták má cenu 200.000 liber, musí se dát do svislé polohy a pomocí vozíku zapojit. Kladka pak zdvihne zvedák a hydrulická ramena vozíku zabrání jeho svalení na palubu. Zvedák se pak spojí s vrtákem a totéž se provede s druhým zvedákem. Kladka dokáže zvednout až 1.000 tun, potrubí je dlouhé 3.000 metrů, uvnitř je vrták, který proráží kameny až do hloubky 12.000 metrů. Stavba lodi trvala 4 roky a začala v Samsung Heavy Industries v Jižní Korei, v továrně o rozloze milion m2, kde pracuje 30.000 inženýrů a pracovníků. Po třech letech plánování a roce stavby vznikla ENSCO DS-6. Na moři zatím probíhá příprava druhé fáze – zvednutí a umístění přetlakového ventilu VPP na vozík, který jej zaveze pod zvedáky. VPP je největší a nejdražší část vybavení. Spojuje vrták s ložiskem a tím zajišťuje bezpečné vrtání a ochranu prostředí. V případě pohotovosti odstřihnou písty uvnitř VPP potrubí a uzavřou ložisko, takže zabrání úniku ropy na povrch. Kladka zdvihne VPP z úložiště a i přes malé počáteční potíže s nakloněním na vozíku je nakonec dopraven ke zvedákům. Poslední fází testování je přichycení zvedáků k VPP a spuštění zařízení na hladinu moře skrz „měsíční bazén“, což se podaří bez chyby a ENSCO DS-6 tak projde celým testem. V jihokorejských vodách se pohybuje i UT-1, největší a nejsilnější volně plovoucí dálkově ovládaný tryskový příkopový buldozer. 4500 kg těžký stroj je navržen k zahrabávání podvodních kabelů a potrubí ve vykopaných příkopech. Tým UT-1 má při testech 5 hodin na kontrolu a zprovoznění stoje. Tryskové buldozery jsou obří ponorky, které startují z lodní paluby, potápějí se do hloubky a jejich silná vodní děla, zvaná „tryskové nohy“, bombardují mořské dno. Příkopy jsou až 5 metrů hluboké a kabely a potrubí jsou proto dobře chráněné. Úkolem UT-1 je zahrabat 100km elektrický kabel mezi jihokorejskými ostrovy Jindo a Jeju. UT-1 je vybavena podmořskými kamerami a silným pohonem s deseti tryskami. Tryskové nohy jsou 3 metry dlouhé a váží 1,5 tuny. 4 pumpy vychrlí až 5.000 m3 za hodinu, voda jde přes potrubí do tryskových noh a z nich do dna. Tak vznikne až 3metrový příkop, do kterého si kabel sedne. Obří jeřáb spouští ponorku UT-1 do vody a musí ho opatrně položit na hladinu, což zhoršuje neklidné moře a hrozí poškození potrubí. UT-1 váží 60 tun, může se dostat až do hloubky 1.500 metrů, vodní trysky zvládnou 80.000 litrů za minutu a cena zařízení je 10 milionů liber. Cena účtovaná za den práce je 65.000 liber. Když si UT-1 sedne na dno musí najít elektrické kabely a zahrabat je, vše ovládá technik pomocí kamer a joysticku. Radar v tomto případě zaznamená na kabelu překážku, která stojí UT-1 v cestě. Zkusit ji přejet by mohlo znamenat poškození trysek a proto se na dno vysílá DOV, malé dálkově řízené plavidlo, které nese nástroje na odstranění překážek. Nakonec se ukáže, že to byla jen holínka, kterou DOV vynese na palubu a UT-1 splní svůj úkol včas. Castoro 6 je plovoucí továrna, která spojuje a svařuje potrubí, které ze své zádi vypouští do moře rychlostí 4 km za den. Castoro 6 má v Baltském moři položit 70 % Severomořského projektu – 1200 km podmořského potrubí pro přívod plynu ze Sibiře do Evropy. Na palubě v továrně pracuje 300 inženýrů. Trubky o délce 12 metrů se dopravují lodí na Castoro 6. Tam se potrubí skládá a svařuje dvojitým spojem, který je ochráněn antikorozním rukávem. méně