Dokumentární

Bombajská železnice (2)

Na hlavní bombajské nádraží denně přijede a odjede stejné množství cestujících, jako v celé Velké Británii. Indické vlaky jsou nejvytíženější na světě. Stanici Chhatrapiati Shivadji na jižním okraji Bombaje postavili v roce 1887 Britové. Především proto, že Bombaj byla významným přístavem. A většina vnitrostátní indické dopravy probíhá po železnici. Nádraží je dnes památkou UNESCO. Železnice zaměstnává jeden a čtvrt milionu lidí. Celkem 65 000 km kolejí spojuje mnoho míst Indie. Dálkové vlaky mají vždy celý rok pevný jízdní řád. Anita se vydává z Bombaje do Kalkaty. Cesta trvá 22 hodin. Anita má rezervaci do první třídy s klimatizací. V ceně jízdenky první třídy (50 liber) je zahrnuta i večeře. Téměř 70% Indů žije ve venkovských oblastech. Ve druhé třídě vlaku se lidé tísní, muži i ženy pohromadě. Lístky z Bombaje do Kalkaty stojí asi 4 libry – jsou dotované vládou, aby byly takhle levné – kvůli ekonomickým migrantům – lidem z vesnic a menších měst, kteří dojíždějí do Bombaje za prací. Mnoho pracovníků není na první pohled vidět, ale jsou pro provoz nezbytní. Dan se přidává k uklízečům vlaků. Sundává povlečení ze 170 postelí. Mají na to 3-4 minuty. Pak se venku povlečení třídí a každý kousek musí projít elektronickým snímačem a pak se vše odveze do jedné z největších prádelen v Indii. Každý den tam dorazí asi 25 tisíc kusů prádla. Vypere se a vyžehlí. Přitom ještě před 8 lety se vše pralo ručně. V kuchyni se zase připravuje jídlo ze 70 kg kuřat, 35 kg rýže a dalších surovin – za 2 hodiny připraví 4000 porcí. V Indii jezdí i speciální drahé vlaky. Prezidentské apartmá v tom nejdražším stojí 600 liber, je ale jako v 5 hvězdičkovém hotelu – má ložnici, obývák, koupelnu. Ve vlaku jsou také lázně, posilovna a salon. Vejde se sem 80 lidí a stará se o ně 44 lidí. Nejvíce utrácejí Rusové. Vadibunda, obrovská údržbářská dílna, má na starosti, aby byly všechny vlaky bezpečné a v dobrém technickém stavu. Jízdenky na dálkové vlaky je možné si rezervovat online nebo přímo až 120 dní předem, jízdenky se obvykle vyprodají během několika vteřin. Každý den se po železnici přepraví 13 milionů lidí a 3 a půl milionu tun zboží. V Indii využívá železnici většina podniků a 90% zboží se přepravuje po železnici. Příjmy z nákladní dopravy pomáhají železnici kompenzovat ztráty z osobní dopravy. Žádný vlak by nevyjel bez strojvedoucích – a ti jsou velmi ceněni, jejich plat je až sedminásobný oproti průměrnému platu v Bombaji. V celé Indii je 9 škol, ve kterých budoucí strojvedoucí studují. Škola, kterou dokument navštíví, má dokonce trenažer pro řízení lokomotivy.

Sdílejte pořad

Cesta napříč Indií

Populární filmy na Prima Zoom

Vybrané pořady z Prima Zoom

Zoom témata