reklama

Echo Voyager – ponorka, která nemá posádku a dokáže slídit i půl roku

Echo Voyager - ponorka od Boeingu - Obrázek 1 Foto: Echo Voyager - ponorka od Boeingu - Obrázek 1Foto: Boeing

Americký Boeing je spojován především s letadly, ale v jeho vývojových centrech vznikají i jiné technologické výtvory. Například robotické ponorky.

Od letošního léta probíhají úvodní testy bezposádkové autonomní ponorky Echo Voyager s délkou přes 15 m. Je to první nezávisle operující bezposádková ponorka od Boeingu, která ovšem nevznikla jen tak z ničeho. Má totiž své méně vyspělé předchůdce.

Robotická ponorka (ne)potřebuje mateřskou loď

Většina dnes využívaných robotických podvodních i hladinových dronů či bezposádkových prostředků představuje pomyslné prodloužené ruce mateřských lodí. Jsou to zařízení ovládaná dálkově z paluby velitelské lodě, která mají jen omezené schopnosti působit samostatně. Mezi ně patří i Boeingem postavené malé robotické ponorky Echo Ranger a Echo Seeker.

Echo Ranger na světlo světa přišel už v roce 2001 a dodnes se využívá k výzkumu mořského dna, například ve prospěch těžařů. Echo Ranger má na délku 5,5 m a pod vodou vydrží až 28 hodin. To Echo Seeker je nepoměrně mladší, jeho stavba byla dokončena v polovině minulého roku. Tomu odpovídají i lepší výkony. Téměř desetimetrový Echo Seeker vydrží operovat pod vodou i 3 dny a dokáže se ponořit až do hloubky 6 tisíc metrů. Obě ponorky však operují vždy v blízkosti řídicí lodě.

Phantom od Boeingu

Nejnovějším přírůstkem do rodiny speciálních bezposádkových ponorek z vývojového střediska Boeingu, proslulého Phantom Works, je Echo Voyager, který přináší výrazný technologický skok do budoucnosti. Projekt této ponorky se rozběhl v roce 2011 a jeho výsledkem je plně autonomní podmořské plavidlo, které může operovat bez přítomnosti jakýchkoliv podpůrných či řídicích lodí. Toho konstruktéři docílili především díky využití hybridního pohonného systému, jenž zahrnuje výkonné lithium-iontové nebo stříbrno-zinkové baterie a dieselový generátor.

Echo Voyager byl původně vyvíjen jako ponorka pro průzkum a mapování oceánského dna, kontrolu podvodních konstrukcí nebo vyhledávání ložisek ropy a plynu. Nicméně jeho schopnosti a potenciál mu otevírají dveře i k vojenskému námořnictvu. Echo Voyager může být osazen libovolným senzorovým a elektronickým vybavením, může tedy fungovat i jako vojenská průzkumná ponorka. Flotila takovýchto relativně malých a tichých strojů může dokonce vytvářet celou podvodní sledovací síť detekující pohyb lodí nebo ponorek potenciálních protivníků. Existují i plány ozbrojené verze, která by mohla nést protilodní i protiponorková torpéda.

Článek

Letadlo s vyděšenými pasažéry  Foto:

Muž, který cestoval poprvé letadlem, otevřel dveře boeingu. Proč?

Let na trase dvou čínských měst se stal noční můrou pro cestující poté, co muž otevřel bezpečnostní dveře.

Pod vodou dokáže Echo Voyager díky bateriím fungovat několik dní, poté se musí vynořit a spustit dieselový generátor, který baterie dobije. Ke komunikaci i získávání informací a dat slouží výsuvný periskop. Díky němu může ponorka vysílat získaná data do centrály či velení i pod vodou, z tzv. periskopové hloubky. Výtlak Echo Voyageru činí 50 tun, v jeho útrobách jsou zásoby paliva a energie pro operace trvající až půl roku. Ponorka může bez jakéhokoliv zásobování a podpory urazit až 12 tisíc km a je schopná ponořit se až do hloubky 3500 m.

Text: DP

Temný kraj
TV PROGRAM
DNES V TVHlavní postavy Grimm III Foto:
20.15
DNES V TVBeowulf a Grendel Foto:
22.25
DNES V TVJak se staví sen Foto:
21.30
DNES V TVZdeněk se kření Foto:
22.45
DNES V TVMyšlenky zločince - 10. řada Foto:
20.15
DNES V TVSběratelé kostí Foto:
21.15

reklama