Hangár Ameriky

Hangár Ameriky

O Pořadu

S dokumentem zavítáme do Washingtonu DC do národního Smitsonova muzea, věnovaného letectví a astronautice. Zakladatelé začali skromně – vystavovali čínské draky. S prvními úspěchy Samuela P. Langleyho se sbírka rozšiřovala, mimo jiné o stroje bratří Wrightových. Místem pro zřízení muzea se stala provizorní budova z 1. sv. války, kde se dříve zkoušely modely. Nyní jsou tu všechny významné letouny, zmíněný je např. Spirit of St. Louis. Po válce už nebyly prostory dostačující a tak byl zřízen depozit v Silver Hill, kde ale letadla jen chátrala. K válečným strojům se navíc přidaly rakety, protože panovalo období „boje o dobytí Měsíce“. Roku 1976 byla otevřena zbrusu nová budova musea, která pojala všechny významné exempláře. V části, nazvané „Milníky létání“, je první letadlo, první nadzvukové letadlo, první kosmická loď, která vynesla Američana na oběžnou dráhu atd. Dále je tu část „Pravidelné lety aerolinií“, kde je nejvýznamnějším modelem DC3. Část „2. světová válka“ nabízí německé, japonské, britské, italské a americké letouny, také jedinečnou nástěnnou malbu. Vesmírná expozice zachycuje veškeré úspěchy Američanů a Sovětů, nejoblíbenější částí je „Apollo na Měsíc“. Muzeum nejenže vystavuje, ale také uchovává, konzervuje a restauruje letadla a další významné exponáty, jako skafandry, které byly skutečně ve vesmíru, dokonce na měsíci. Vše je uloženo v kontrolovaném a stabilizovaném prostředí. Komplex depozitáře obsahuje již přes 30 budov, v jedné z nich je restaurován letoun Heinkel 219. Tým odborníků vše řeší do posledního detailu a vrací letounu původní vzhled z doby 2. světové války. Poté se Heinkel přemístí do výstavních prostor. Podobná procedura probíhá také na legendární B29 Enola Gay, ze které byla svržena atomová bomba na Hirošimu. Práce na ní probíhají od roku 1984. Do stále se rozšiřující sbírky přibyly některé obrovské letouny, které se do výstavních prostor nevešly. Proto se muzeum na konci 70. let znovu rozrostlo o nové hangáry, vzniklo centrum s 28000 m2 výstavních prostor. Letadla tu buď stojí na zemi, nebo jsou systematicky zavěšena u stropu v mnohdy krkolomných pozicích. Jedním z nejzajímavějších exponátů je SR71 Blackbird – nejrychlejší tryskové letadlo světa, které trojnásobně překročí rychlost zvuku. Dále jsou tu MIGy15 a 21, F86, Phantom F4 atd. Je tu také několik letadel, která sama přiletěla, mezi nimi např. francouzský Concorde. Dalším úžasným exemplářem je Boeing 307 Stratoliner, ve své době špička v leteckém cestování. Je tu také převratný Boeing 707 Dash – první komerčně úspěšné tryskové letadlo. Po připomínce stíhačky Joint Strike Fighter se přemístíme do McDonnellova vesmírného hangáru, kde dominuje raketoplán Enterprise. Jde o nejtěžší vystavený exemplář. Vyslechneme několik informací z jeho historie, poté shlédneme skafandry testujícího robota z 60. let, měsíční vozidlo atd. Dokument pak krátkým shrnutím končí.

Úžasné exponáty v jedinečném muzeu letectví a kosmonautiky, celý technický vývoj letectví v jednom „hangáru“