• Extrémní železnice s Chrisem Tarrantem I (3)
    Extrémní železnice s Chrisem Tarrantem I (3)
  • Druhá světová válka: Cena říše (7)
    Druhá světová válka: Cena říše (7)
  • Akvária na míru III (18)
    Akvária na míru III (18)
Tipy

2. epizoda - Vlakem australským vnitrozemím

09.10.2017 – Cílem vlakového putování Chrise Tarranta je australské vnitrozemí. Po dlouhé cestě letadlem vystupuje v Adelaide, aby započal dlouhou cestu, z níž bude 3 200 kilometrů tvořit poušť. Nastupuje na legendární vlak „The Ghan“,... více
09.10.2017 – Cílem vlakového putování Chrise Tarranta je australské vnitrozemí. Po dlouhé cestě letadlem vystupuje v Adelaide, aby započal dlouhou cestu, z níž bude 3 200 kilometrů tvořit poušť. Nastupuje na legendární vlak „The Ghan“, pojmenovaný po afghánských vodičích velbloudů, kteří přepravovali náklady a cestující v době, kdy ještě žádná železnice neexistovala. Vlak je 800 metrů dlouhý a kromě „červené“ třídy má i speciální vagony „zlaté“ a „platinové“. Z Adelaide dopravuje cestující až do Darwinu na severu země, Chris ale vystoupí už v Port Augusta, protože se rozhodl cestovat po poslední zachované části původní trati, se starou lokomotivou a vagony z 20. let. Stará trať končila v Alice Springs … Po ní tedy pokračuje Chris ve svém putování. Městečko Quorn mu nabídne návštěvu železničního muzea Pitchi Ritchi, kde dobrovolníci obětavě pečují o staré lokomotivy a vagony. Vzhledem k tomu, že dál už stará trať v současné době nevede, najme si Chris auto a pokračuje po silnici ve stopách původní trati. V městečku Graham si dokonce zkusí cestovat na hřbetě velblouda, ale příliš nadšený není … Zastaví se i v železniční osadě Farina, dnes zcela opuštěné v důsledku uzavření staré trati v roce 1980. Dříve to bývalo rušné městečko se 300 obyvateli. I v Marree vidí Chris ponejvíce jen staré opuštěné lokomotivy, zdá se ale, že místní obyvatelé houževnatě bojují za to, aby jejich městečko přežilo a poskytlo domov i jejich dětem. Trať v těchto místech už dávno pohltila poušť. Její výstavbu ale kdysi umožnily sladkovodní prameny, které se zde vyskytují a které poskytovaly dostatek vody pro parní lokomotivy. Staré solné jezero Lake Eyre je sice po většinu času vyschlé, ale občas ho přívalové deště naplní vodou, která pak zalije okolní krajinu, včetně tehdy ještě existující železniční trati. To pochopitelně značně ztěžovalo provoz a bylo třeba hodně sil na její opravu. Chris míjí přejezd Curdimurka a uvědomuje si, že tehdejší inženýři se dopustili několika chyb: koleje totiž položili přímo na písek, což způsobovalo značnou nestabilitu těžkého vlaku, a pražce byly ze dřeva, se kterým, si rychle poradili termiti. Za prohlídku stojí i nejstarší most v jižní Austrálii, postavený roku 1892 v délce téměř 600 metrů. Stavělo ho za velmi svízelných podmínek 350 mužů, z nichž ne všichni přežili. V roce 1974 pak byla slavnostně zahájena stavba nové trati, na kterou by se měl Chris v Alice Springs opět vrátit. Ovšem rozloha australského vnitrozemí je obrovská a Chris se obává, že vlak nestihne. Pokračuje tedy letadlem, stále nad trasou původní trati. „The Ghan“ ale přesto nestihne a tak se zbytek cesty projede na lokomotivě nákladního vlaku. Nový úsek trati se se stavěl pouhých šest let, i on však naráží na problémy v podobě záplav, požárů pouště či zvířat na kolejích. Chrisův nákladní vlak má 33 vagonů, je supermoderní a do Darwinu ho dopraví za 18 hodin. Míjí nákladní depo Katherine a na trati se setkává i s nejtěžším vlakem, jaký kdy Chris viděl: váží 12 500 tun a převáží železnou rudu. Táhnou ho celkem čtyři lokomotivy. Přesně na čas dorazí Chris do Darwinu, kde pro tentokrát jeho cesta končí … méně