reklama

Izraelci umí! Bojová bugina jako ze sci-fi filmu je skutečností

Sci-fi bugina Combat Guard - Obrázek 1 Foto: Sci-fi bugina Combat Guard - Obrázek 1Foto: IMI

Izraelci umí!

Moderním kolovým obrněným vozidlům dnes už nestačí jen vysoká odolnost a dokonalá balistická ochrana posádky. Moderní válčiště také vyžadují, aby se pohybovala rychle a projela i nejnáročnějším terénem. To je trochu oříšek – jak udělat z pancéřovaných težkotonážníků lehkonohé bojovníky.

I ve zbrojním průmyslu platí, že co stačilo včera, dnes nemá šanci. Také výrobci obrněných vozidel se tedy řídí trendem výš, dál, rychleji. A speciálně izraelské zbrojovky v tom vynikají. Důkazem je i nejnovější počin firmy IMI (Israel Military Industries), která před pár dny na největším evropském vojenském veletrhu Eurosatory v Paříži předvedla svou vizi „bojové buginy“ nazvanou Combat Guard. Ta je esencí pancéřovaného bojového vozidla a offroadu s ohromujícími schopnostmi v těžkém terénu.

Konstruktéři stvořili Combat Guard na základě poznatků příslušníků izraelské armády získaných přímo v bojových operacích, ale neznamená to, že by byl šitý na míru právě jen ozbrojeným silám židovského státu. Naopak, jde o velmi univerzální vozidlo vhodné pro mírové operace i do ostrých válečných konfliktů. Izraelská armáda plánuje zařazení těchto obrněnců do své výzbroje, a to v nejrůznějších rolích, výrobce však počítá i s exportem.

Už na první pohled Combat Guard zaujme svými až futuristickými tvary, jako by byl ztělesněným představ hollywoodských fantastů o bojových vozidlech z jiných planet. Neortodoxní je ovšem i interiér. Do něj se posádka dostává neobvyklými bočními výklopnými dveřmi. Další zvláštností je rozmístění sedadel. Zadní jsou otočena opěradly k sobě, takže vojáci sedí čelem k bokům vozidla. Můžou tak za jízdy vézt skrze střílny obrannou palbu, navíc je vystupování v bojové zóně velmi rychlé.

Osm v tanku a pes

Combat Guard v základním provedení pojme osm plně vyzbrojených vojáků včetně velitele a řidiče. Pokud je vybaven dálkově řízenou bojovou věží na střeše, pak posádku tvoří jen šest mužů. Váha vozu se pohybuje kolem 8 tun, přičemž dokáže uvézt až 1,2 tuny. Další na první pohled zřetelnou specialitou jsou obrovská kola umístěná v rozích pancéřované skořepiny vozu. Ty mají neuvěřitelných 54 palců (běžné osobní auto má kola o průměru 15 palců) a i díky nim se může Combat Guard pohybovat v lehčím terénu rychlostí až 120 km/h. Na dálnici by pak prohnal většinu se tam promenádujících řidičů, neboť jeho maximálka je dokonce 150 km/h. Považte, při osmi tunách váhy!

Výrobce se dokonce chlubí, že v těžkém terénu je schopen projet často i ta místa, kde pásová vozidla končí beznadějně zapadlá. Například vodní brody hluboké 1,5 m mu nedělají žádný problém. Výjimečné schopnosti vozu nepropůjčuje jen velikost pneumatik, ale také jejich umístění v rozích. Combat Guard tak může překonat i menší kolmé zdi. Není proto překvapující informace, že na vývoji se vedle specialistů z IMI podíleli i inženýři z Ido Offroad Center, což je výrobce závodních offroadů.

Vedle výborných jízdních vlastností vyniká Combat Guard i svou modulární koncepcí. Na střeše může nést různé dálkově řízené stanice s kulomety a granátomety, pokud jde o bojovou verzi. K mání ovšem budou i verze pro průzkum, spojovací, velitelské, radiotechnické atd. Celá konstrukce také umožňuje jednoduše zvyšovat odolnost kabiny. To se děje pomocí přídavných plátů pancéřování. Umístění kol a náprav na koncích vozidla má vedle výborné průchodivosti terénem také další efekt. Zvyšuje totiž ochranu posádky proti minám a nástražným výbušným zařízením. Pokud pod některým z kol dojde k výbuchu, veškerá jeho energie jde mimo prostor posádky.

Combat Guard dostal i další izraelskou specialitu, totiž aktivní obranný systém proti raketám a hlavicím pancéřovek zvaný Iron First. Ten patří do skupiny tzv. hard kill, podobně jako například podobný systém Trophy z izraelských tanků Merkava, které ničí řízené rakety a střely vystřelením hustého mraku malých kovových projektilů do protisměru přilétající hrozby. Srdcem stroje je diesel o objemu 6,5 l a výkonu 220 kW, který můžeme najít i pod kapotou legendárních vojenských humvee. Zatímco ty už se pomalu odebírají do výslužby, Combat Guard se právě hlásí o místo na výsluní.

 DP

Článek

Neviditelný tank

Polský stealth tank je cool jako peklo!

Asi byste nečekali, že nejúžasněji vypadající tank současnosti představí zrovna Polsko. Ale je to tak…
První pražské slůně živě ze ZOO Praha
TV PROGRAM
DNES V TVEvoluce zla Foto:
20.00
DNES V TVAmerická 70. léta Foto:
21.10
DNES V TVMoto cestou necestou Foto:
20.15
DNES V TVPeriskop nahoru a dolů Foto:
20.15
DNES V TVZátah: Vykoupení Foto:
22.15
DNES V TVOhnivý kuře Foto:
20.15
DNES V TVTOP STAR magazín Foto:
21.35

reklama