Aljašské extrémní stroje

Aljašské extrémní stroje

O pořadu

S dokumentem zavítáme na Aljašku, kde v únoru vládnou kruté mrazy a ledové bouře. 3 týmy tu čekají drsné mise, při kterých je budeme sledovat. Remorkér Corbin Foss bude muset přeplout s tažným člunem Aljašský záliv, další tým bude převážet masivní mobilní vrtnou soupravu Doyon Rig 16 přes zamrzlé Beaufortovo moře a posádka největší rybářské lodi v USA - Alaska Ocean - se vydá na plavbu Beringovým mořem, dlouhou 800 mil, při které bude lovit tresky. Začínáme právě na Alaska Ocean, kde je připraveno přes 150 mužů a žen na třítýdenní rybářské misi. Loď nevyztužena silným ocelovým pásem má 7 palub a moderní vybavení. Je prakticky samostatným městem, které může být na moři bez zastávky 30 dní. Loď je vybavena k chytání a hledání ryb. Za sebou táhne velikou síť, která je také kontrolována zařízeními. Posádka vidí, jaká je pod vodou a v síti situace. V Aljašském zálivu se Corbin Foss prodírá ledovými krami a vysokými vlnami. Jeho dva motory mají výkon 8000 koní, povleče s nimi člun o váze přes 12 000 tun. Nejprve ale musí do doku, kde dostane místo prázdných vagónů plné. Jsou v nich nebezpečné chemikálie. Člun je připojený 800 metrovým lanem, které nesmí být příliš napnuté. Problémy způsobují třímetrové vlny a vítr o síle 50km/s. Naviják musí být udržován, aby běžel hladce a lano neprasklo. Zpět na Alaska Ocean tahají první výlov, problémy způsobuje zamotaná krabí past. Nakonec tím přichází jen o trochu času. Úlovek je podprůměrný, ale továrna v útrobách lodi dokáže využít každý kousek. Kapitán se rozhoduje přemístit, i když tím riskuje. Během přesunu nelze lovit ani zpracovávat úlovek. Na Prudhoe Bay se chystá přesun vrtné soupravy Doyon Rig 16, po odpojení od opravovaného vrtu ji čeká další práce o 24 km dále severně. Sledujeme nejprve odpojení, poté sklopení 75tunové věže. Poté se kolos dává do pohybu, stejně tak se později přemístí i 30tunová budova pro zaměstnance. Zpět na Corbin Foss vzdoruje remorkér s nákladem mrazu a vlnám, posádka hrubou silou odsekává vrstvu ledu. Když zvládnou ustát bouři, ocitají se na klidném otevřeném moři, alespoň prozatím. Také Alaska Ocean bojuje již se 7metrovými vlnami a jakmile se moře uklidní, kapitán vyhazuje obrovské sítě. Ryby ale mizí a posádce a rybářům nezbývá než čekat. Po 4 hodinách jsou sítě vytaženy a v nich je 97 tun tresek! Výprava má tedy zajištěný úspěch, a tak znovu riskuje a vyráží do vzdálenějších vod. Když se vše dobře vyvíjí, dojde k nehodě - jeden ze zaměstnanců přijde o kus prstu při čištění řezačky. Zraněný muž musí být odvezen na pevninu, aby mohl být operován. Výprava tak přijde o 24 hodin. Nezbývá než znovu a ještě více riskovat, vydává se na 17 hodin vzdálené Pribilofovy ostrovy. Vracíme se zpět na Doyon Rig, který čeká poslední pětina, která se odehrává na ledu na Beaufortově moři. Teplota je stále okolo minus26 °C, za soupravou jede na tahači v bezpečné vzdálenosti také budova zaměstnanců. Najednou ale dojde k prasknutí dvou pneumatik a naložená budova zůstává stát. Tým musí rychle pneumatiku vyměnit, protože je očekáváno zhoršení počasí. Corbin Foss se zatím dostal do poloviny Aljašského zálivu, kde je klidné moře a slabý protivítr. Přes příznivou předpověď se ale počasí v noci zhorší a posádka musí opět kontrolovat lano, které vleče člun. Až ráno se moře uklidní a Corbin míří do cíle, kam se nakonec zdárně dostane po 5dnech plavby. Výprava s prasklými pneumatikami konečně dostala zásilku a po výměně pokračuje v cestě. Dohání Doyon Rig a společně přijíždí do cíle, kde věž opět staví a chystají na práci. V Beringově moři Alaska Ocean doufá v úspěch na Pribilofových ostrovech, sítě brzy vytahují obrovské množství tresek. S 500 000 kg tun denně jsou kapitán i posádka spokojeni. Sklady jsou brzy plné a výprava může domů. Krátkým shrnutím pořad končí.

Úžasné výdobytky techniky do extrémních podmínek, drsné mise na Aljašce